onsdag den 28. september 2011

The Vampire Diaries review

Mit første review af vampsene bliver her The Vampire Diaries.

Det er et stykke tid siden jeg har læst bøgerne, så min anmeldelse bliver også derefter. Med det mener jeg at jeg ikke kan komme med specifikke detaljer hvor jeg synes noget er super godt og hvor noget måske ikke rigtig fungerer. Jeg giver et mere overordnet indblik i hvordan jeg synes bogen virker.

Jeg har ikke læst bøgerne efter nr. 5, så dem kan jeg slet ikke udtale mig om. Jeg gik lidt død i dem må jeg indrømme, men mere om det senere. Til gengæld har jeg fulgt serien med begejstring og kommer en hel del ind på den også.

Here goes:

I 1991 udgav L.J. Smith den første bog i serien The Vampire Diaries nemlig Awakening og har siden udgivet i alt 7 bøger i serien. Dog med en lang pause fra nr. 4, bog serien startede nemlig op igen da serien blev opkøbt og lavet til en tv-serien der første gang blev vist i 2009. I øjeblikket filmer de en 3. sæson med fortsatte høje ratings. Grundhandlingen og personerne er de samme i bøgerne som i tv-serien,  men handlingen går i to forskellige retninger.

Første bog i serien handler om Elena Gilbert, lyshåret pige, der udemærket er klar over hvor populær hun er. Hun har to gode veninder Bonnie og Meredith. Stefan Salvatore starter på hendes skole og holder sig for sig selv. Men Elena får øje på ham, og beslutter sig for at glemme alt om Matt og gå direkte efter Stefan selvom Caroline, Elenas frenemy, ellers så ham først. Det lykkes selvfølgelig for hende. Da hun opdager han er vampyr, er hun så forelsket i han at det ikke gør nogen forskel. Stefans bror Damon dukker op, og da han ser Elena beslutter han sig for også at ville have hende. Og så fortsætter det ellers derude af med masser af aktion i de næste bøger.

Forskellen på bøgerne og tv-serien
Personerne er nogenlunde de samme, men i tv-serien har de alle lige fået et ordentlig skub opad. F.eks. ligner Matt i bøgerne mest en lovesick poppy, der bare gerne vil have Elena tilbage. I serien har man lidt mere respekt for ham, samtidig med at han beholder kvaliteten af at være en rigtig god ven. Bonnie har også fået en langt mere moderne kant i serien. Stefans og Elenas forhold giver også mere mening i tv-serien end bøgerne. Så forfatterne bag tv-serien har virkelig gjort noget for at udvikle og finde nogle interessante rejser for karaktererne.

Noget jeg især finder gammeldags i bogen, er at hovedpersonen Elena bliver portræteret som om hun er så lækker, populær og alle fyrene vil have hende, ja faktisk næsten alle ting er positivt ved hende. Hvilket ikke giver en særlig realistisk eller interessant karakter.

Tv-serien går nu heller ikke fri for at være lidt forudsigelig. Vi ventede alle at nu måtte den farlige Kathrine fra Damon og Stefans fortid snart komme. Og da hun så blev introduceret falde hun meget hurtigt i bad ass barometeret. Jeg håber forudsigeligheden vil ændre sig med 3. sæson, da jeg synes de har alle muligheder for det. Indtil videre har jeg personligt ikke været særlig overrasket.

Bøgerne er ikke på samme måde forudsigelige, faktisk vil jeg gå så langt som til at sige at jeg synes det ikke altid hænger lige godt sammen. Forudsigeligheden er vidst trods alt at foretrække.

Både i tv-serien og bøgerne er det helt klart de farverige personer der bærer historien. Tv-serien går langt mere i dybten af personerne end vi ser det i bøgerne. Bøgerne har en tildens til at lade hændelserne diktere personen hvorimod serien lader personerne udvikle sig med handlingen. Sagt på en anden måde: Jeg synes at L.J. Smith trækker sine karakterer rundt i manegen som det passer hende, i stedet for at lade dem udvikle sig naturligt.
Serien fører dog efter min mening også med den bedste handling. Og de har formået at trække historien i en bedre retning end bøgerne. Der er faktisk ikke en karakter jeg ikke holder af..... i tv-serien altså.

Derfor foretrækker jeg især serien
I love Damon. Absolutly love problemstillingen med at han både er god og ond. I sæson 1 ved jeg at jeg ikke må kunne lide ham, fordi han er ond, men det er svært at lade være. I sæson 2 fik man det straks langt bedre med at kunne lide ham. Og mon ikke at de i sæson 3 giver ham endnu mere menneskelighed.
Ikke nok med at Damon er kompleks, så er Stefan det også, så han kommer ikke til at står ved siden af og se farveløs ud. Han opvejer sin bror rigtig godt. Så serene kan have svært ved at vælge hvilken bror de synes Elena skal vælge. Et super lækkert dilemma. - Faktisk 2 af dem.

L.J. Smith er fyret for at skrive sine egne bøger
Forlaget af The Vampire Diaries har faktisk fyret L.J. Smith så hun fremadrettet ikke må skrive The Vampire Diaries. Det skal en gostwriter nu til at gøre i stedet. Rygtet siger at de ikke var tilfredse med den retning hun havde med karakkerne. Og hvorfor må de fyre hende, når hun har skrevet alle bøgerne tænker i nok... det er faktisk fordi at ideen ikke er hendes, men forlagets. Det er dem der har bedt hende skrive deres ide. Så de har derfor al mulig ret til at gøre det de har gjort. Men det virker bare meget forkert ikke?

Hvis i vil læse mere om fyringen så skulle dette link indeholde et brev fra L.J. Smith til en af sine fans.

Bøgerne og tv-serien fåes også på dansk. Lydbøgerne anbefales, da bogen er relativ let læsning og er derfor ikke så svær at følge med i.

Jeg vil ikke rate bøgerne da jeg ikke kan gengive så præcist som jeg gerne vil.