onsdag den 27. juni 2012

Vandrende sjæle (The Host) anmeldelse

The Host af Stephenie Meyer, er snart aktuel som en film. Ligenu står den til at komme i biograferne den 28 marts 2012. Så jeg tænkte jeg lige ville lave en anmeldelse af den, selvom det efterhånden er en ret gammel udgivelse.

The Host har aldrig været så populær som Twilight. Og med rette. Det er også en kærlighedshistorie der umiddelbart virker umulig, men i The Host mangler den bare den magi som Twilight havde. Selvom The Host egentlig er skrevet langt bedre, så er det altså ikke nok til at hæve niveauet, men selvfølgelig skal den da ses i biografen.

Bog beskrivelse fra saxo:

Melanie Stryder nægter at forsvinde. Vores verden er blevet invaderet af en skjult fjende. Mennesket er blevet ufrivillige værter for disse indtrængende væsner, som overtager sindet, alt imens kroppene forbliver intakte og fortsætter deres hverdagsliv tilsyneladende uberørte. Størstedelen af menneskeheden er bukket under. Da Melanie, en af de få vilde mennesker, der er tilbage, bliver fanget, er hun sikker på, at hun skal dø. Vandreren, den indtrængende sjæl, som er blevet tildelt Melanies krop, er blevet advaret om udfordringerne ved at bo i et menneske: de overvældende følelser, overfloden af sanser, de alt for levende erindringer. Men der er én ting, som Vandreren ikke havde forberedt sig selv på: den tidligere beboer af kroppen nægter at give afkald på sit sind. Vandreren trænger dybt ind i Melanies tanker og håber at finde de sidste menneskers skjulte tilholdssted. I stedet fylder Melanie Vandrerens tanker med billeder af den mand, som Melanie elsker - Jared, et menneske, som lever skjul. Ude af i stand til at adskille sig selv fra sin krops ønsker, begynder Vandreren at længes efter netop den mand, hvis opholdssted hun er blevet pålagt at opspore. Da udefrakommende kræfter gør Vandreren og Melanie til uvillige allierede, tager de af sted på en farlig og usikker søgen efter den mand, de begge elsker.

Personligt er jeg ikke fan af rumvæsner historier - jeg tror jeg finder dem en smule skræmmende.... Men den her kunne nu godt gå an. Det var langt mere en kærlighedshistorie. Faktisk ligner den URTOLIG meget Twilight i opbygningen af kærlighedshistorien, bl.a. får vi heller ikke rigtig nogen forklaring på hvorfor de enkelte par passer godt sammen her, det er det samme kærlighed ved første blik som med Bella og Edward. Her er personerne i stedet 3 sjæle og 2 kroppe. Altså igen et trekantsdrama.

Ja jeg skulle finde ud af hvad jeg synes om bogen kom jeg i dialog med mig selv, her er et lille udsnit:

Var den god?
Njaaa... jo måske ja.
Vil du læse den igen?
Højst sandsynlig ikke.
Var den ikke spændende?
Jouuu....
Var historien ikke meget troværdig? Købte du historien?
Jo egentlig. Jeg lod mig rive fint med. Nogle gange kedede jeg mig da lidt, men det var nu ikke så slemt. Jeg var godt underholdt.

I kan godt høre jeg har haft lidt svært ved hvor jeg skulle placere den... For jeg tror jeg var en smule skuffet, fordi jeg jo havde læst Twilight som bare var totalt epic, så forventer man jo også altid det bedste. Det var en ok bog og historien er interessant og spændende. Stephenie Meyer er en rigtig god historie fortæller og det viser hun også i denne bog. For selvom der er to personer i samme krop er det på intet tidspunkt forvirrende, det hele flyder let og elegant.

Jeg tror faktisk bogen vil være bedre at overføre på film end Twilight sagaen var. Især hvis de spiller mere på sci-fi delen.

Stephenie Meyer har på et tidspunkt sagt at hun tror hun kunne finde på at lave to bøger mere om The Host verdenen. Der er dog ikke sket det store... Men hun har næsten heller ikke kunnet have tid til andet, når hun er med til filmatiseringerne af alle hendes bøger. Så fremtiden må vise hvad der sker...

KKKK