mandag den 20. august 2012

Skrivetip #8

Det er ved at være noget tid siden, jeg sidst har lavet nogle skrivetips, kan jeg se. Denne gang springer jeg lidt i det og skriver om markedsføring. Jeg har vidst fokuseret lidt meget på selve skriveprocessen. Måske fordi det er der mit eget fokus ligger i øjeblikket. ;0) Men du bør allerede tænke over markedsføring af din bog, før du udgiver den.

Nu siger du så måske at forlaget klare din markedsføring, så det må da være godt nok.

Der er svaret et stort og rungende NEJ!

Det er ikke nok. Markedsføring af dig og din bog er en vigtig ting. Et brand. Det er det der skal sælge din bog, og bestemmer hvor populær en bliver. Selvfølgelig har dine skriveevner da også en del at skulle have sagt, men hvis der ikke er nogen til at læse din bog, så finder de aldrig ud af at du er en dygtig forfatter. Men branding er et rigtig stort emne i sig selv, så i dag vil jeg kun komme lidt ind på små tips til hvordan du kan skabe omtale om din bog.

En ting er sikkert. Dit forlag har ikke resurser nok til at markedsføre din bog. Så hvis du vil have din bog solgt (og hvem vil ikke det), så må du selv ind i kampen. Start med at tage en snak med dit forlag om hvad du selv kan gøre. De vil kun blive lykkelige over at få noget hjælp, for hvis du sælger godt, så tjener de også flere penge.

Grunden til det er så vigtigt at starte markedsføringen før bogen udkommer, er fordi at man på bogsalget førhen har kunnet mærke en effekt af at folk har hørt om bogen inden den udkommer. Så vil de automatisk se frem til den hvis det er en genre der interessere dem. Og man skal virkelig ikke undervurdere magten af forventningens glæde hos læserne.


Her er en række ideer til at skabe omtale:

  • Brug sociale medier, facebook, blogs, twitter, goodreads mv. Jo flere jo bedre.
  • Lav konkurrencer hvor du kan få andre til at sprede ordet for dig om din bogs udgivelsesdato. Stil en signeret udgave af din bog på højkant.
  • Lokalt markedsføring er en super god ide, for ofte tørste de lokale aviser efter den slags nyheder.
  • Kom på tv eller i radioen. Morgen eller aften programmer på enten dr eller tv2 er et godt sted at komme ind, fordi det er sådan noget de søger efter.
  • Find en markedsføringsvinkel. En der skal fange dine læsere. Og drop den der vinkel, der hedder den nye Harry Potter bog, det er der ingen der tror på alligevel. Det eneste du får ud af det er skuffede læsere. Vær ærlig.
  • Hvis du har god tid, så skriv nogle scener fra en anden karakters synsvinkel. Eller en novelle der bygger på baggrundshistorien fra din bog. Del den alle steder. Hvis du laver en form for gratis før-bog, og folk kan lide den, kan du være sikker på de køber din bog.
  • Giv autografer i dine bøger, også dem du sender til anmeldelse. Der er større chance for at de personer så viser bogen til andre.
  • Lav en lang liste over magasiner, aviser, bloggere mv. du kan sende anmeldereksemplarer ud til. Jo mere omtale jo bedre.
  • Lav nyhedsbreve, pressemedelelser eller udgivelsesarrangementer i samarbejde med dit forlag.
  • Lav en sighning i din lokale boghandel.
  • Osv.osv.osv.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig