fredag den 19. oktober 2012

Soundtrack anmeldelse

Tak til forfatteren for anmeldereksemplaret.

Soundtrack er en dansk udgivelse af forfatter Anne Marie Krüger Rasmussen.

Saxo skriver om bogen:
Julia satte sin bagage fra sig og stak papirerne ned i sin håndtaske sammen med nøglerne. - Her er du minsandten, Hector, du skal bo i nummer 21, så I kan lige så godt følges derop,? sagde damen og rakte fyren hans stak med papir. Han vendte sig mod Julia, og hun blev overrasket over at se, hvor tiltrækkende han egentlig var på trods af hans mutte udtryk. I det samme gik døren op, og to piger trådte ind i kontoret med hele deres oppakning. De smilede til Julia og Hector, og gik hen til skrivebordet for at finde ud af, hvor de hørte til. - Nå, skal vi gå deropad,? spurgte Hector uden at se på hende. Hun nikkede: - Ja, der er vist ingen vej uden om.? Hector og Julia møder hinanden på en skole for særligt kunstnerisk begavede unge. Her knytter de dybe venskaber med deres værelseskammerater og oplever både kærlighed og et tilhørsforhold, som ingen af dem har kendt til før. En pludselig tragedie ændrer dog med ét deres liv, fællesskabet opløses, og de går deres egne veje. År senere krydses Julia og Hectors skæbner, men deres fælles fortid har konsekvenser, som ingen af dem forstår omfanget af, før det er for sent.

Jeg var bange for at dette var en af de typiske danske bøger, som jeg normalt ikke rigtig har lyst til at læse. Bøger der bruger meget symbolik, og går op i det skrevende sprog end i handlingen.

MEN...

Jeg må sige at jeg nød den her bog. Også selvom der var meget symbolik mv. så var der også en historie. Desværre var den noget forudsigelig, men fordi den var så karakterdrevet som den var, så var det en skønt oplevelse. Karakerne var unikke og spændende at følge. Konflikterne indbyrdes var meget interessante.

Vi følger skfitevis Hector og Julia. OG det er gjort utrolig godt. Det er på ingen måde forvirrende, flowet er rigtig godt og det har nok også noget med at gøre at historien hele tiden er lineær. Samtidig med at det er interessant at følge det fra henholdsvis Hectors og Julias øjne. Desværre så fyldte kærlighedshistorien ikke så meget i handlingen, hvilket jeg selvfølgelig altid synes er øv, for jeg er jo virkelig stor fan af kærlighedshistorier.

Jeg kan også med glæde fortælle, at der kommer et interview med forfatteren på bloggen i morgen, og det har virkelig været dejligt at høre hendes side af bogen. For mit umiddelbare indtryk af bogen var at første halvdel af bogen var fængslende og sidste halvdel startede lidt langtrukket og slutningen virkede lidt for let. Men efter jeg har lavet interviewet med forfatteren, så har jeg nu et helt andet og bedre forhold til bogen. Hvilket bare betyder at der altid er to sider af en sag, især i anmeldelser. :0) Mit problem var nok at jeg ikke rigtig helt fornemmede dybden, jeg var på intet tidspunkt tæt på tåre. Og jeg har let til tårer når det drejer sig om bøger. Men jeg tror simpelthen det er fordi, at jeg synes, at hovedpersonerne tog nogle virkelig dumme valg, så jeg blev en smule irriteret på dem. Selvfølgelig skal der være plads til at karakterne kan være nogle fjolser, men de skal helst indse at de er nogle fjolser til sidst. Det skal helst være en lærerig oplevelse. Hvilket det til dels også var. Men det er der mit problem ligger, fordi det kun var til dels og ikke fuldt ud.

Det jeg virkelig elskede ved bogen er kemien og de forskellige personer. Der alle springer levende ud fra bogen. Den lille familie på toppen. Snobber på toppen, som de bliver kaldt i bogen. At følge deres hverdag på skolen er super spændende og interessant. At de er det sted i livet hvor deres liv vil komme til at forme sig. Det er sjovt at følge hvad der sker med dem. Hvad de forskellige hændelser kommer til at betyde for dem på sigt. Anne Marie har en utrolig evne til at få os læsere til at leve os ind i historien. Og efter interviewet føler jeg nu der er en større og langt højere mening med bogen, en virkelig gennemtænkt bog, som jeg nu virkelig værdsætter at jeg har læst.

Så det er gennemført ingen tvivl om det. Der er selv en lille detalje som at kapitlerne er lavet efter sangtekster. Det synes jeg giver bogen en form for ekstra dimension.

Men desværre desværre desværre rørte slutningen mig ikke. Åh.. det er så ærgeligt for bogen er virkelig virkelig god. En sand fornøjelse at læse. Og jeg kan virkelig anbefale den. Det er bestemt ikke sidste gang at jeg læser noget fra forfatteren.

KKKK+