lørdag den 8. december 2012

Interview med Lise Bidstrup


Lise Bidstup har bl.a. lige været aktuel med Spillets By og har en lang række bøger bag sig, både til voksne, unge og børn og så har hun i øvrigt også lavet en fagbog om at skrive med Lotte Garbers, der hedder Skrivetrang.

Mød Lise Bidstrup på hendes hjemmeside: http://www.lisebidstrup.dk/ og læs min anmeldelse af Spillets By her på bloggen i morgen.









Hvordan fik du ideen til Spillets By?
Ideen fik jeg fra et kinesisk realityshow. Fattige mennesker kunne vinde millioner, hvis de gennemførte en umulig opgave...hvilket de ikke kunne.

Hvilken scene/kapitel nød du mest at skrive?
Jeg synes kapitlet, hvor Kimo bliver udtrukket til Rangstigen var rigtig fedt at skrive. Fordi det rummer hele historiens fremtid i sig, og det er der der bliver lagt spor ud til, hvad der skal ske i romanen. Plus, at det er sjovt at skrive de steder, hvor karakterer i bogen OG læsere sidder og tænker: "Hvad er det her for noget?"

Hvordan er din skriveprocess? Hvad holder du mindst af og hvad holder du mest af i skriveprocessen?
Jeg holder mest af at sidde foran computeren og bare lade fantasien bestemme, hvilke taster mine fingre skal ramme. Det tidspunkt i skrivningen, hvor man bare skal lade det flyde uden at tænke for meget i form og rammer.
Det værste er at skrive om...uden diskussion.

Du har i samarbejde med Lotte Garbers skrevet bogen Skrivetrang. Hvad er dit bedste råd til en med skrivetrang?
Det bedste råd er at skrive. Skrive, skrive og skrive! For det er den eneste måde, man bliver bedre på. Hvis man kan finde nogen, der vil læse det man skriver og komme med feed back, så er det fantastisk, for så kan man skrive om, og det lærer man virkelig meget af. Og så skal man læse. Jo mere man læser, des bedre skriver man også.
Og sidst men ikke mindst, så er det en god ide, at lære nogle af de håndværksmæssige ting, der ligger i det at skrive en historie. Personkarakteristik, miljøbeskrivelse, plotopbygning osv. Det er ting, man kan læse om, hvordan man får frem i teksten, og man kan lige så godt trække på andres erfaringer, for eksempel fra Skrivetrang, hvor Lotte og jeg giver en del af vores erfaringer videre.

Er du god til at planlægge din tid?
Jeg er temmelig god til det. Ellers ville jeg ikke kunne skrive så meget som jeg gør. Jeg har faste tidspunkter, hvor jeg skriver, og jeg sørger for altid at have noget at arbejde på.

Hvilket skriveprojekt er du i gang med nu?
Jeg skriver en voksenroman og et eventyr. Og så er jeg ved at ide-udvikle en ny serie til de yngre læsere. Jeg har altid gang i flere ting, for det giver mig mulighed for at holde mig i gang, hvis et af projekterne trænger til en tænkepause.

5 hurtige favoritter...
Favorit sted at læse?
Sengen.

Favorit sted at skrive?
Sengen, men mine hunde på skødet:)

Favorit bog?
Pi' Liv

Favorit forfatter?
Isabel Allende (hvis jeg kun må vælge én)

Favorit genre?
Det kan jeg ikke vælge. Der er skrevet fantastisk litteratur i så mange forskellige genrer. Jeg har en bred smag.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig