lørdag den 19. januar 2013

Throne of Glass review



Throne of Glass
Forfatter: Sarah J. Maas
Serie: Trone of Glass #1
Sprog: Engelsk hos Bloomsbury

I serien findes også fire små noveller som leder op til denne serie. Man kan sagtens læse denne første bog uden at læse novellerne, men så snyder man sig selv for fire ikke så små fede historier. Læs anmeldelsen af den første novelle her











Beskrivelse (fra Goodreads)
After serving out a year of hard labor in the salt mines of Endovier for her crimes, 18-year-old assassin Celaena Sardothien is dragged before the Crown Prince. Prince Dorian offers her her freedom on one condition: she must act as his champion in a competition to find a new royal assassin. Her opponents are men-thieves and assassins and warriors from across the empire, each sponsored by a member of the king's council. If she beats her opponents in a series of eliminations, she'll serve the kingdom for three years and then be granted her freedom. Celaena finds her training sessions with the captain of the guard, Westfall, challenging and exhilirating. But she's bored stiff by court life. Things get a little more interesting when the prince starts to show interest in her... but it's the gruff Captain Westfall who seems to understand her best. Then one of the other contestants turns up dead... quickly followed by another. Can Celaena figure out who the killer is before she becomes a victim? As the young assassin investigates, her search leads her to discover a greater destiny than she could possibly have imagined.


Throne of Glass var jeg faktisk ret langsom om at få læst. Det var ikke fordi historien ikke var god, slet ikke, jeg synes det er en rigtig god historie, men for mig manglede der virkelig den spænding som de fire noveller havde. Jeg tror lidt det er show don't tell der gør forskellen her for mig. For i novellerne ser vi hvor sej Celaena er og alle hendes andre fejl, i denne bog der høre vi bare hele tiden hvor sej hun er og det bliver lidt for meget til blarblar for mig. Så jeg er glad for jeg læste novellerne først.

Kærligheds-trekantsdramaet fangede mig heller ikke endnu. Jeg håber det bliver bedre i næste bog. Så desværre fandt jeg den faktisk kedelig til tider og den var svær at komme igennem.

Hvorfor giver jeg den så fire en halv stjerner spørger du nok. Det er fordi jeg elsker den verden bogen er opstillet i. Den minder mig lidt om et computerspil jeg var helt vild med, Baldurs Gate hed det, så der er lidt nostalgi over det for mig på en eller anden måde. Jeg er også stor fan af Celaena som hovedperson, fordi hun er anderledes. Hun har levet en ekstrem tilværelse, både som assassin og som fange i en arbejd-indtil-du-falder-om-og-dør-lejr. Nu er hun på et slot, i flotte kjoler og med en prins indenfor rækkevidde. Det taler da for sig selv, gør det ikke.

Så på rigtig mange måder er jeg også rigtig begejstret for bogen. Efter jeg havde læst hele bogen, sad jeg med en god følelse tilbage i kroppen og glæder mig rigtig meget til næste bog udkommer. Så jeg synes historien fortjente en lidt højere placering, selvom jeg faktisk kedede mig så meget som jeg gjorde.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig