fredag den 29. marts 2013

Skrivetip #15

Ej.. det er altså for dårligt at jeg helt glemmer at skrive skrivetips. Jeg har en eller anden dum regel om at bare jeg skriver et om måneden så er det fint, men så sker der jo bare det at jeg nemt glemmer det, så jeg tror jeg vil lave den dumme regel om til en ny dum regel: 2 skrivetip minimum om måneden. ;0)


I det her skrivetip vil jeg fokusere lidt på det at skrive kærlighedsromaner. For ikke at gøre indlæget for langt vil jeg starte med at komme ind på en del grundlæggende infos, så skal jeg nok love snart at komme med nogle flere idybtegående blogindlæg.

Kærlighedsromaner er dog lidt et vidt begreb da det kan være mange ting. Det kan være dem der ligger i kiosken (som Harlequin), erotiske romaner, historiske romaner (som Avon) eller Paranormal Romance eller simpelthen bare romaner som har kærligheden som en del af plottet.

En af de mest kendte kærligeheds-plot-formularer er denne:


Heltinden
 
+
 
Helten
 
+
 
Konflikt
 
+
 
Lærer hinanden at kende
 
+
 
Det laveste punkt
 
+
 
Resolution
 
+
 
Happy ending
 
=
 
Kærlighed


Jeg tror rigtig mange Harlequin forfattere følger denne formular slavisk. Men vi kan jo ikke rigtig komme uden om at de jo sælger meget godt, så de må jo have fat i et eller andet.

Hvis jeg lige kort skal fortælle om modellen, så skal det selvfølgelig starte med at vi kommer ind under huden på helten og heltinden og at de møder hinanden. Helst så hurtigt som overhovedet muligt. Derefter skal der opstå en konflikt der forhindre dem i umiddelbart at finde sammen. Men så lærer de måske hinanden at kende og så slår der måske gnister (hvis ikke allerede der gjorde det ved første møde) eller også virker en fremtid mere realistisk. Men så sker der noget der bare driver dem endnu længere fra hinanden. Man skal faktisk komme helt derud hvor læserne ikke længere tror at der er chance for de to. Indtil de så får det løst, på et hængende hår og får en happy ending.

Det der i hvert fald er regel nummer 1 når vi snakker ren kærligheds historie, så er konflikten jo at de ikke kan få hinanden eller at de ikke ved at de er forelsket i hinanden etc. Så hovedregel er altså at de først må få hinanden til sidst, og at man derved opbygger mest suspence ved at lade læserne tro at det ikke kan lade sig gøre.

 

Andre gode og meget brugte "regler"

Igen det er med udgangspunkt i de romaner der har kærlighed som hovedfokus. Så kan man altid tilpasse det til sin egen genre

10 sider reglen: Lad aldrig din helt eller heltinde være mere end ti sider fra hinanden

Lav plottet så de ikke kan undgå at være sammen: Når helten og heltinden er i konflikt vil de højst sandsynlig ikke være i samme rum, men lav med fordel plotte sådan at de ikke kan undgå at løbe ind i hinanden f.eks. hvis de skal arbejde sammen mv. Læserne elsker at se konflikten udspille sig mellem helten og heltinden.

Lad helten og heltinden være så meget alene sammen som muligt

Husk at vise helte og heltinde sammen i forskellige humørtilstande


Det her var lidt de hardcore regler. Så nu gælder det om at lære at bryde dem, så man kan skabe noget originalt, samtidig med at man har for øje at det er de ting her ovenover der har været godt og grundigt gennemprøvet og altså virker rigtig godt på læserne.
SHARE:

1 kommentar

  1. he he he...
    Glæder mig allerede til at opfinde konflikterne... Men har ikke en åbenlys grund til, at de skulle være meget sammen, såsom at de arbejdede sammen... Hmm...

    Grublende
    Sandie

    SvarSlet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig