onsdag den 24. april 2013

Skrivetip #17 - Bogtitler

Ja, jeg ved det godt, det er et frygteligt svært emne, og jeg er nok den sidste du bør spørge omkring titler. Jeg har endnu ikke fundet en titel til min bog, som jeg er bare lidt tilfreds med. Der er dog nogle tings som jeg synes man skal vide eller diverse trends som man kan forholde sig til, inden man går i gang med at finde den perfekte titel til sin bog.

Titlen skal helst slå tonen an i bogen. Yeah.. rigtig, det lyder utrolig nemt... not!

Trenden inden for dansk litteratur har en tildens til at sætte enkelte ord sammen så de giver en ny mening. Af eksempler jeg lige kan komme på her og nu er: Champagnepigen. Tunnelmanden. Fasandræberen. Vildheks. Dødspillet mv.
Personligt så synes jeg man skal passe på med ikke at lave noget der lyder alt for fordansket.



Ideer der måske kan få dig startet:

Hvis du har en bog som foregår et bestemt eksotisk/anderledes sted, så prøv dig frem med stedet først, f.eks. Huset i Regnskoven. Over Milas Bjerge.

Det samme med tonen, hvis du har en person der er på en bestemt måde og det ligesom er det historien handler om, så kan det måske lyde i stil med: Ballademageren. Heksemesteren.

Tænk også gerne poetisk, mystisk eller magisk hvis du skriver fantasy. Magiens Hjemsted. De Røde Skyer.

Nogle fortrækker enkelte ord andre foretrækker en lang sætning. Hovedreglen er at enkelte titler fungere altid bedst, så hvis du har en lang titel som er enkel og den fungere, jamen så er det måske din titel.

Noget af det man skal passe på er at lave en titel som kan udtales på forskellige måder, eller generelt kan være svært at udtale. Læserer synes ikke det er særlig sjovt at snakke om en bog, som de ikke kun udtale titlen på. Og det kan vi jo ikke have. :0) Bogen skal jo helst omtales så meget som muligt. Det vil også være lidt træls, hvis din bog kommer på tv, at titlen bliver sagt forkert.

Hvis du laver en serie, så lad helst alle bog-titlerne spille sammen. f.eks. Divergent. Insurgent. Eller City of Bones. City of Ashes. Eller Twilight og New Moon ect.

Husk at holde øje med om der er andre bøger, der er oppe i tiden som hedder det samme som din bog.


Har i nemt ved at finde på titler?

SHARE:

5 kommentarer

  1. Jeg har pt. verdens største titelkrise. Ikke bare for én bog, men for alle bøgerne i den serie, jeg skriver på. Heldigvis har jeg nu en redaktør at have krise sammen med. Men argh. Det er bare ikke nemt! Har dog fundet serietitlen. Så hvis alt går galt, kan bøgerne bare hedde SPEKTRUM #1, SPEKTRUM #2 osv. ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Huha... ja det er lige før man er fristet til at sige godt det ikke er mig. Men det er jo ikke helt rigtig. For det kunne være et fedt luksus problem at få. :0)

      Slet
  2. Jeg er godt i gang med at skrive en bog, om zombie apokalypses, hvor hovedrollen er en pige på 12. Jeg har ingen ide om en titel. Er der nogle der har nogle ideér???

    SvarSlet
    Svar
    1. Masser :0) Prøv at skrive en masse stikord ned, om alt muligt om zombier både modsætninger som levende død osv. Så prøv at sætte alle de ord du finder på sammen på kryds og tværs og se om det giver noget.

      Slet
  3. Du reddede mig lige der! Fik idéen til hvad mit nyeste skriveri skal hedde halvvejs gennem "indlægget". Tak! :D

    SvarSlet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig