torsdag den 17. oktober 2013

The Host - Vandrende sjæle anmeldelse

Vandrende sjæle

Forfatter: Stephenie Meyer
Originalsprog: Engelsk
Originaltitel: The Host
Genre: Sci fi, romance
Målgruppe: YA/Voksne
Udgiver: Lindhardt og Ringhof


Tak til cdon for anmeldereksemplaret. Meningerne er mine egne.

The Host er også aktuel med en film og det rygtes at Stephenie Meyer i øjeblikket er ved at skrive på en 2'er.

 



De vandrende sjæle er noget så usædvanligt som en kærlighedshistorie med to kroppe og tre sjæle skrevet af Twilight forfatteren Stephenie Meyer!

Melanie Stryder nægter at forsvinde. Vores verden er blevet invaderet af en skjult fjende. Mennesket er blevet ufrivillige værter for disse indtrængende væsner, som overtager sindet, alt imens kroppene forbliver intakte og fortsætter deres hverdagsliv tilsyneladende uberørte. Størstedelen af menneskeheden er bukket under. Da Melanie, en af de få vilde mennesker, der er tilbage, bliver fanget, er hun sikker på, at hun skal dø. Vandreren, den indtrængende sjæl, som er blevet tildelt Melanies krop, er blevet advaret om udfordringerne ved at bo i et menneske: de overvældende følelser, overfloden af sanser, de alt for levende erindringer. Men der er én ting, som Vandreren ikke havde forberedt sig selv på: den tidligere beboer af kroppen nægter at give afkald på sit sind. Vandreren trænger dybt ind i Melanies tanker og håber at finde de sidste menneskers skjulte tilholdssted. I stedet fylder Melanie Vandrerens tanker med billeder af den mand, som Melanie elsker - Jared, et menneske, som lever skjul. Ude af i stand til at adskille sig selv fra sin krops ønsker, begynder Vandreren at længes efter netop den mand, hvis opholdssted hun er blevet pålagt at opspore. Da udefrakommende kræfter gør Vandreren og Melanie til uvillige allierede, tager de af sted på en farlig og usikker søgen efter den mand, de begge elsker.



Normalt er jeg ikke så stor fan af historier med rumvæsner. Jeg ved egentlig ikke hvorfor. Men den her historie er jeg fan af. Den handler nemlig om kærlighed.

En fantastisk kærlighedshistorie faktisk. Hvis der er noget Stephenie Meyer er god til så er det altså at trylle en original kærlighedshistorie op af ærmet. Igen er det et trekantsdrama og så alligevel ikke. For det er egentlig fire sjæle. Men kun tre kroppe. Hvilket må siges at sætte et helt nyt perspektiv på trekantsdramaet.

Første gang jeg læste Vandrende sjæle, for 100 år siden, var jeg meget blændet af Twilight, og havde måske håbet at se en kopi af Twilight. Derfor blev jeg skuffet. I dag værdsætter og elsker jeg den for at den ikke er en kopi af Twilight. Hvis jeg vil læste en kopi af Twilight kunne jeg jo bare læse originalen igen.

Man kan godt mærke at Vandrende sjæle er skrevet til et mere modent publikum og ikke mindst også at Stephenie Meyers er blevet mere dygtig rent skriveteknisk. Selvom historien foregår i en sci-fi verden, så elsker jeg den verden Stephenie Meyer her har opbygget. Det er et genialt og ikke mindst skræmmende koncept den er bygget op omkring.



The Host som film

For et års tid siden skrev jeg om mine forventninger til filmen, og der skrev jeg blandt andet at jeg troede bogen vil fungerer bedre på film end Twilight. Jeg mente at hvis man fokuserede mere på sci-f delen, så vil det gøre en kæmpe forskel. Jeg tog grueligt fejl...

Da jeg så filmen tænkte jeg... hvor er den smukke kærlighedshistorie fra bogen? Hvorfor skal vi nu se alt det rumvæsen halløj, det er jo ikke det bogen handler om?!

Der er ingen tvivl om at jeg synes bedre om bogen end om filmen. Bogen er bare SÅ meget bedre.









Er du interesseret i af købe bogen, kan du ligenu få 5% rabat på den hos cdon. Klik på ikonet og kom direkte til Vandrende sjæle.





SHARE:

2 kommentarer

  1. Gud, jeg havde helt glemt at jeg gerne ville læse The Host! Haha, tak for reminderen, og hvor er det en god anmeldelse ^^

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak. ;0) Glad for jeg kunne hjælpe dig med at huske på det. ;0))

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig