Det Lilla Monster anmeldelse

Serie: Søstre på de syv have #5
Illustrator: Jesper Ejsing
Genre: Fantasy
Målgruppe: Børn letlæselig
Udgiver: Forlaget Høst og Søn

Tak til Høst & Søn for anmeldereksemplaret, se også deres facebook side her

Vana og Sam har endelig fået fat i Griffens kolde nøgle, der kan vise vej til deres forsvundne mor. Men pigerne kan ikke få magien til at virke, og nøglen bliver svagere og svagere! Gode råd er dyre, da skibet lokkes i en fælde, og besætningen må kæmpe mod Det Lilla Monster fra havets kolde dyb. En kamp med katastrofale følger... I en sidste kramptrækning viser nøglen vej til Isheksens nordlige rige. Det er Vanas sidste chanche for at redde dem, hun elsker.

Jeg har før rost Camilla Wandahls Søstre på de syv have børneserien til skyerne. Jeg synes serien har det hele. Eventyr, spænding, stærke karakterer, twists og kærlighed under overfladen. Alt det er puttet ned i en utrolig lille børnebog skrevet med store bogstavtyper. Jeg har været vældig imponeret over hvor meget der kunne være i de små bøger, og over hvor meget jeg selv personligt nød dem.

Desværre så er Det lilla monster nok den bog jeg mindst kan lide i serien.

Det lilla monster virker som en mellembog der bare skal fungerer som bindeled mellem to andre bøger. Der sker ikke rigtig noget nyt og det der sker kunne være undladt. På mange måder føler jeg at jeg har læst handlingen som foregår i denne bog, tidligere i serien. Kort sagt handlingen virker på mange måder som en gentagelse.

Det havde været bedre at bruge bogen til at udbygge nogle af karakterrelationerne. For generelt så bliver der draget lidt for mange hurtige karakter- og følelsesmæssige konklusioner i det lilla monster. Så det ikke helt virker troværdigt. Det virker mere som noget vi bliver fortalt, at nu er det sådan og sådan, og ikke noget vi selv oplever, fordi det ganske simpelt ikke virker naturligt.

Dermed sagt så er det stadig en utrolig hyggelig børnebog og jeg ser frem til at serien slutter med et kæmpe brag i den næste bog.