onsdag den 12. marts 2014

Kort om film jeg har set #4




Austenland

Jeg glædede mig helt vildt til at se den her film, fordi jeg knuselskede bogen. Austenland er en filmatisering af bogen af samme navn, af Shannon Hale. Men hold op hvor blev jeg skuffet. I min anmeldelse af bogen, snakkede jeg meget om det der med at bogen ballancerede på en tynd line. Film gør så det at den nærmest kaster sig ud over afgrunden.

Filmen skruer vildt op for komedien, og jeg er ret sikker på at de har haft det mega sjovt med at lave filmen, men det kommer slet ikke igennem skærmen. Det hele virker meget plat og forceret. Der er skuet op på de forkerte ting og de mange gode ting ved bogen er nedtonet. Det er SÅ ærgerligt! Det er som om de ikke helt har turet at stå ved bogen, og forsøger at drukne den i komik.

Det er SÅ irriterende! For den kunne have været så god!!







The Butler

The Butler handler om en mand der har fungeret som butler i Det Hvide Hus under en lang række amerikanske præsidenter. Heriblandt Kennedy. Samtidig ser vi kontrasten til hans familie, hvor hans ældste søn kæmper for de sortes rettigheder i det, dengang, meget hvide amerika. Filmen er fyldt med store skuespillere som Oprah, Robin Williams, Jane Fonda, Alan Rickman osv.

Filmen er utrolig tankevækkende. Der findes ikke noget bedre ord for den. Det er simpelthen frygteligt at se hvordan mennesker behandler andre mennesker bare fordi de er anderledes. Det var på mange måder en storslået film.

Den er dyb og det er sådan en slags film man lidt skal være i humør til at se. Det er helt sikkert en film jeg vil komme til at se igen. Jeg er bare ikke sikker på jeg skal have den på dvd.
 






The Fifth Estate

Filmen bygger på virkelige hændelser i forbindelse med internet fænomenet wikileaks. Benedict Cumerbatch spiller den meget nyhedsfanatiske idealist Julian Assange. Benedict Cumerbatch gør det sindssygt godt. - som altid fristes man til at sige.

The Fifth Estate er også en meget tankevækkende og facinerende film. Især fordi den har det virkelighedspræg den nu engang har. Ligesom med The Butler, så er det lidt en film som man skal være i humør til at sætte sig ned og se.

En nørd som mig bliver altid meget fascineret af film der handler om vores hurtigt voksende internetverden. Men det er ikke mindst også ret interessant at komme tættere og se hvad der rent faktisk skete bag kulissen da Wikileaks offentliggjorde hemmelige dokumenter. Især fordi det indebar mange menneskelige bekostninger.

Jeg er glad for jeg har set filmen faktisk, men jeg tror ikke jeg behøver at se den igen, men måske engang.





SHARE:

2 kommentarer

  1. Jeg kan kun give dig ret i det du skriver om The Fifth Estate og The Butler. Jeg var inde og se dem i biografen, og de er nogle ret gode film. Jeg kunne godt finde på at købe The Butler, men det bliver først når den kommer på tilbud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de har virkelig noget at byde på begge film, også meget tankevækkende begge to. Skønne film. :0)

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig