Heaven anmeldelse

Heaven

Forfatter: Alexandra Adornetto
Serie: Halo #3
Målgruppe: Unge
Udgiver: Politikens Forlag

Tak til Politikens Forlag for anmeldereksemplaret

Englen Beth er sendt ned på Jorden for at frelse verden, men har forelsket sig i et menneske, den smukke og ellers uopnåelige, Xavier. Siden har de to gennemgået store prøvelser, og både dæmoner og engle har forsøgt at splitte dem ad. Nu begår de den største synd af alle. De gifter sig, og de højere magter står klar til at straffe dem. Derfor måde to skjule sig blandt almindelige dødelige, hvis ikke Beth skal ende med at blive kaldt tilbage til Himlen og efterlade sit livs kærlighed på Jorden. Halo er tredje og sidste bog i Halo-trilogien.

Heaven er den længe ventede slutning på den anmelderroste Halo serien for rigtig mange fans. Jeg synes bestemt også serien slutter i helt samme ånd som resten af serien. Så hvis du elskede at læse de to første bøger i serien, så vil du helt klart finde den største tilfredshed i Heaven.

Alexandra Adornetto har et kæmpe talent for at fortælle historier, og sprogligt er bogen en fornøjelse at læse, fordi den bare glider så ubesværet.

Så kan man jo altid snakke smag. For som jeg skrev ved Halo og Hades, så er jeg ikke så god til alt det religion og alt det nuttede som jeg nogle gange synes er i bøgerne. Det er lidt som om der er et lyserrødt filter over tekst og historien, men bogen er jo også skrevet af en teenagepige der ikke har nået at få så meget livserfaring. Men det er jo sådan set heller ikke noget problem. For hun skriver jo også og henvender sig til selvsamme målgruppe. Så jeg er faktisk ikke i tvivl om at serien rammer fuldstændig plet til målgruppen.

Jeg synes der var nogle plotmæssige problemer i Heaven som jeg ikke oplevede i Halo og Hades, og det er rigtig synd. Personligt finder jeg også slutningen problematisk for serien som helhed, i hvert fald når jeg kigger på den religiøse del af historien. Når jeg sammenligner bøgerne, så er Heaven den bog jeg synes mindst om, og Halo er klart den jeg synes bedst om.

Heaven er helt sikkert en tilfredsstillende slutning for enhver fan af serien.