mandag den 7. april 2014

Interview med Nicole Boyle Rødtnes


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nicole Boyle Rødtnes er aktuel med blandt andet elverskud serien og zombie jæger serien, som jeg har anmeldt her på bloggen. Du kan møde hende på hendes blog lige her: http://nicoleboyleroedtnes.blogspot.dk/
 
 
Personligt så elsker jeg din skrivestil? Er det en skrivestil der kommer naturligt til dig, eller har du skullet arbejde dig frem til den?
Jeg begyndte at skrive, da jeg var 13 år. Og der er selvfølgelig sket meget siden. Jeg har taget et væld af skrivekurser og gået på Forfatterskolen for Børnelitteratur. Så alt det har været med til at præge min skrivestil. Men det er ikke noget, som jeg tænker over, når jeg skriver, for der skriver jeg bare og lader tingene komme, som de kommer.




Elverskud serien handler bl.a. om noget meget dansk, nemlig de gamle danske sagn om elvere. Hvordan fik du ideen til Elverskud?

Jeg har altid godt kunne lide de gamle sagn om elverne. Og da Twilight var på sit højeste og det skød op med vampyrbøger overalt, så tænkte jeg: Hvorfor vil alle så gerne skrive om vampyrer= De nordiske elvere er da meget sejere! Og det var sådan, jeg gik i gang.



Researcher du meget eller lidt?

Det afhænger af bogen. Jeg researcher så meget, som jeg har brug for. Research er rigtig sjovt, det er også en god inspirationskilde.



Hvordan er din skriveproces?

Den er meget forskellig. Men typisk så går der et par år, hvor jeg bare tænker på ideen og lader den vokse. Når jeg så har fået noget ”kød” på ideen, så går jeg i gang med at planlægge handlingen i store træk og lave nogle små tekstprøver. Når det meste er planlagt, går jeg så i gang med at skrive. Selve skriveprocessen kan tage alt fra tre til ni måneder. Og herefter kommer redigeringen, der er næsten lige så lang.

 
Hvad holder du mest af og mindst af i skriveprocessen?
Alle faser har deres egen charme. Men jeg elsker skrivefasen mest. Jeg elsker bare at skrive derudaf og blive så opslugt af historien at jeg glemmer tid og sted. Jeg hader at dobbelttjekke korrekturrettelser. Det er bare kedeligt …




Er du god til at planlægge din tid?


Jeg gør mit bedste. Jeg har læst en del bøger om personlig effektivitet og planlægning, som har været en stor hjælp. Men der er stadig plads til forbedring :-)



Hvad gør du ved skriveblokeringer?


Jeg tvinger mig selv til at skrive alligevel. Også selvom det er svært, dårligt og måske bare skal slettes bagefter. Den eneste vej ud af skriveblokering er at skrive.


5 hurtige:

Favorit...


...Sted at læse?
Sengen eller på en græsplæne om sommeren.



...Sted at skrive?

I Spanien på en tagterrasse med udsigt over bjergene. Jeg har haft fornøjelsen af at være på to skriveferier i Spanien, hvor jeg sammen med to andre forfattere har brugt en hel uge sådan. Skønt. Hjemme i Danmark er mit yndlingssted at skrive: mit kontor. Jeg har fået en kontorplads i et fælleskontor og jeg elsker at sidde og skrive der.


...Bog?

Åh, der er så mange. Hvordan skal man kunne nøjes med at vælge en? Jeg elsker blandt andet Harry Potter-serien helt vildt meget. Men jeg er også vild med Troldmændene fra Ravencliff og En flænge i himlen.


...Forfatter?
Igen: Der er så mange gode. Det er bl.a. Kenneth Bøgh Andersen, Lene Kaaberbøl og J.K. Rowling.


...Genre?
Fantasy.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig