onsdag den 9. april 2014

The Book Thief



 
Da Liesel Meminger er en lille pige, sendes hun væk for at bo hos en plejefamilie under Anden Verdenskrig i Tyskland. Hendes nye forældre er både rare og lærte mennesker, og med deres hjælp og støtte lærer Liesel at læse. Samtidig får hun en ny ven i den jødiske dreng Max, der er flygtet fra nazisterne og nu holdes skjult i familiens kælder.

 
Jeg var ikke så stor fan af selve bogen Bogtyven af Marcus Zusak, men nogle af de ting jeg ikke brød mig om ved den, vidste jeg der var en stor sandsynlighed for at de vil lave om på film. Så jeg valgte at tage ind og se filmen alligevel. Film manuskriptforfattere har en virkelig god føling med hvad seerne vil se, og hvad publikum gerne vil føle når de forlader biografen. De eksperimenterer sjældent som forfattere gør. De ved hvad der virker og holder sig til det som standard, og jeg regnede ikke med at The Book Thief var en af de få undtagelser.




Jeg blev ikke skuffet. Jeg gik ud af biografen med en klar følelse af at jeg fik mere ud af den filmiske udgave af historien end jeg fik ud af bogen. Det er jeg filmen utrolig taknemmlige for. Det var en rigtig god film, men jeg tror ikke det er en jeg vil have eller gense, men den har helt klart efterladt et tydeligt spor i mit indre filmregister.

Med The Book Thief har de formået at bevare det gode ved bogen og ændret det der ikke var så godt. Jeg synes de har været rigtig gode til at beholde historien i den rigtige ånd, og generelt underbygge det med de forskellige ændringer.




Skuespillerne gør det helt fantastisk, især vil jeg faktisk fremhæve de helt unge. De spiller virkelig fantastisk. Det er dog sjovt med de mange forskellige accenter i filmen, det er ikke alle der er lige gode, men for amerikanerne kan de nok ikke høre den store forskel.

Selvom jeg synes de forbedre historien, så har jeg stadig lidt svært ved at se hvordan den skulle være stærkere end så mange andre historier i dens genre og fra den periode. Det er dog ikke så tit vi ser anden verdenskrig fra de almindelige tyske borgeres synspunkt, og jeg har faktisk ikke rigtig oplevet det før, så det var helt klart en af de ting jeg fandt interessant og nyt.


SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig