torsdag den 15. maj 2014

Greven af Monte Cristo anmeldelse

Greven af Monte Cristo

Forfatter: Alexandre Dumas
Originalsprog: Fransk
Originaltitel: Le Comte de Monte-Cristo
Genre: Historisk fiktion
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Rosinante & co.



Tak til Rosinante & co. for anmeldereksemplaret












To rivaler, der bejler til den unge Edmond Dantes' forlovede, stikker ham som Napoleon-agent. Dantes havner i celle nr. 34 på fængselsøen If. Efter 14 års lidelse lykkes det ham at flygte. Hvad er der mon sket med hans elskede Mercedes? Og hvor er de tre mænd, der er skyld i hans ulykke? Dantes sværger hævn over sine fjender.


Jeg elsker klassikere - især nær de viser sig at være sådan et dejligt og mindeværdigt bekendtskabs som Greven af Mone Cristo var for mig. Jeg har faktisk aldrig læst den før, og heller ikke de tre musketer som Alexandre Dumas' ellers er kendt for - til trods for at jeg elsker at se filmene. Men begge dele har været på min tbr liste længe, men nu var chancen der, for Rosinante & co. udgav Greven af Monte Cristo i år, i en fin og smuk udgave.

Bogen er ret lang, men den er alligevel meget overkommelig at komme igennem. Oversættelsen var ret god, det flød ubesværet og elegant. Jeg elsker at Dumas nærmest laver et lille samfund af mennesker, og at de alle er så virkelighedstro at man uden besvær kan se situationen for sig. Der var karaktere man kunne holde med, holde af og der var dem man kunne hade noget så inderligt. Samtidig var der ingen af dem der havde en sort og hvid personlighed. De var alle utrolig menneskelige.

Efter jeg læste bogen, så jeg filmen Greven af Monte Cristo fra 2002, og hold da op sikke noget romantiseret Hollywood bras er man næsten fristet til at sige. Jeg er glad for at jeg læste bogen i stedet for bare at se filmen. Filmen er faktisk god, men bogen er bare endnu bedre. Og noget af det der gør det er, at bogen ikke behøver spille på gængse temaer, bogen (eller forfatteren er det jo) tager en tematik op - i det tilfælde hævn - og følger den helt til dørs og dybere end man havde regnet med. Det er skønt og så tankevækkende! Jeg elsker bøger som denne der adressere noget jeg tit selv har tænkt på og som får mig til at tænke på et endnu engang - nu med helt nye øjne.

Greven af Monte Cristo er virkelig et godt stykke litterært håndværk, og bedst af alt så havde den noget på hjertet, en historie at fortælle, et overraskende plot og de førnævnte menneskelige karakterer. Det er sådan her alt litteratur bør være.
SHARE:

8 kommentarer

  1. Skøn anmeldelse! Nu glæder jeg mig virkelig til at få den læst :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal du helt sikkert gøre. Jeg er sikker på det er lige noget for dig. :0)

      Slet
  2. Spændende - nu får jeg bare endnu mere lyst til at læse den! Det er en bog, der længe har stået på min must-read-liste :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den har også stået på min rigtig længe, og den er lidt svær at gå i gang med fordi den er så stor, men den er super god, så jeg kan virkelig kun anbefale den. :0)

      Slet
  3. Enig! Den bog er en sand geni-streg. Der er ikke noget at sige til, at den har fået så stor klassisker-status. Jeg var også helt tosset med den, da jeg læste den. Dantes er en fantastisk kompleks figur og Dumas er intet mindre end genial i sin plotstruktur, opbygning, selv hans digressioner er fantastiske. Smukt, smukt værk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg er fuldstændig enig, jeg elsker komplekse karakterer, det er noget af det bedste! Rigtig smukt værk ja!

      Slet
  4. Det er en bog jeg virkelig gerne vil læse! Jeg har altid elsket fortællingen, så må jo bare komme igang :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den kan helt sikkert anbefales! Så se bare at komme i gang. :0)

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig