søndag den 8. juni 2014

Interview med Morten og Søren Ellemose

Forfatter-tvillingeparret Morten og Søren Ellemose, skriver både hver for sig, men også i høj grad sammen. De har blandt andet skrevet krimi-trilogien Manus Albino sammen.
Læs mere om dem i interviewet her eller på hjemmesiden: http://www.forfatterskabet.dk/













Hvordan er det at skrive sammen? Hvilken slags udfordringer og fordele giver det?

MORTEN: Fordelen er at man har en ekstra korrekturlæser på fra starten og man kan få feedback til plottet på et meget tidligt tidspunkt. Og så kan man få ros for sit arbejde, før det er udkommet J

Ulempen er at vi tænker meget ens og derfor (som hovedregel) synes godt om de samme ting. Hvis man skrev sammen med en helt fremmed ville det muligvis give mere synergi. Og så kan vi godt skændes om tingene, hvis vi bliver uenige.

SØREN: Det er en umådelig fordel for os at skrive sammen fordi vi supplerer hinanden så godt, og samtidig fungerer som betalæsere, der konstant driver den anden til at skrive bedre. Vi holder hele tiden hinanden til ilden, og skulle vi endelig støde på en blindgyde i plottet, så er den anden klar med en udvej. For mig er den eneste udfordring, at vi har flere ideer til manuskripter end vi har ledige timer i døgnet.
 
 

Vil I anbefale andre at skrive sammen?
 
MORTEN: Jeg vil anbefale alle at skrive, men ikke nødvendigvis sammen, fordi det kræver at man er på samme side, så at sige. Ikke kun i bogen, men som regel også i forfatterlivet. At man vil de samme ting og har de samme ambitioner på værkets vegne. Og har de samme ressourcer at putte i projektet. Det tror jeg man sjældent oplever. Søren og jeg skriver heller ikke altid lige meget på bøgerne, men det er nemmere at ”tilgive” når man er hinandens bedste venner og altid har været der.

SØREN: Egentligt ikke. Jeg er ikke sikker på, at andre kan høste de samme fordele, som vi gør som tvillinger, hvorimod ulemperne givetvis vil være større. Vi kender hinanden så indgående, at vi nærmest fuldender hinandens skriverier.

 

Hvordan er jeres skriveproces? Hvad er det bedste ved at skrive og hvad er det værste?
 
MORTEN: Det bedste ved at skrive er at se fantasien få liv på siderne. At se drømme, mareridt og alt det andet i hovedet blive ”født” på papiret. Og få sit eget liv.

SØREN: Vi skriver hele tiden. Konstant. Hver eneste dag bliver der skrevet nye ord, udtænkt nye plots og lagt flere lag på persongallerierne. Vi arbejder hele tiden på snesevis af manuskripter, men kan også fokusere på et enkelt bogprojekt, når vi giver os selv en deadline for det. Så arbejdes der metodisk, struktureret og frem for alt intenst i mange timer, både dag og nat.  Det bedste ved at skrive er at følge processen fra idé til færdig bog. Fornemmelsen af at stå med en frisk, ny bog fra trykkeriet er svært at overgå, og den glæde mindskes ikke, uanset hvor mange bøger, jeg skriver.


Hvad gør i ved skriveblokeringer?

MORTEN: Har aldrig nogensinde mødt en skriveblokering. Kan skrive når som helst og hvor som helst. Måske er det en af tingene, som adskiller os fra andre forfattere, som vi har mødt og som fra tid til anden dypper pennen i et tomt blækhus.

SØREN: Ingen af os oplever skriveblokeringer og har aldrig gjort det. Det kan sikkert lyder lidt overlegent, men sådan er det bestemt ikke ment, men jeg kan altid skrive. Jeg har aldrig følt mig tom for ideer eller "udskrevet", så der ikke var flere ord, der ville ned på papiret.  
 
 

Hvilken bog ville I ønske I havde skrevet og hvorfor?

MORTEN: Harry Potter – fordi det er fremragende bog, som har fået børn og unge til at læse mere. Og fordi den har givet J.K. Rowling penge nok til at gøre det hun allerhelst vil; at skrive.
 
SØREN: For mit vedkommende er det Lord of the rings-trilogien + Hobbitten på grund af deres universelle fortælling og dybde. Jeg læste bøgerne hver sommer syv år i træk og følte mig hver gang i selskab med gode venner. Men også Harry Potter-bøgerne fordi de påvirkede en generation til at blive bedre læsere.



Hvilke type bøger læser I selv?
 

MORTEN: Vi læser for lidt, fordi vi bruger meget tid på bogprojekterne. Men jeg elsker god fantasy med humor og bid. Jeg har f.eks. lige hørt første del af Jonathan Strouds Bartimæus-trilogi og den er fed, fordi den er sjov, med højt tempo og ser historien fra en atypisk vinkel. Godt tænkt og velskrevet.

SØREN: Med skam at melde, læser jeg stort set aldrig bøger længere. Som ung slugte jeg alle bøger, jeg kunne rive ned fra bibliotekernes hylder, men i dag har jeg desværre ikke tiden til det. Jeg læser måske 5 bøger om året, og det er alt, alt for lidt. De seneste er Kadavermarch af Dennis Jürgensen, Harry Potter bind 7, Millenium-trilogien, Bram Stokers Dracula og "Under Landet" af Lone Vitus. Men ellers er det næsten kun arbejde og egne bøger, der ligger på natbordet, om end jeg også kan snige mig til at smuglæse brudstykker af gamle bøger, hvor jeg falder over kapitler, som jeg erinder som særligt velskrevne.

 

Kan I løfte sløret for fremtidige skriveprojekter?
 
MORTEN: Vi arbejder på helt utroligt mange forskellige bøger. Et udsnit kan ses på http://www.forfatterskabet.dk/klondike/

SØREN: For mit eget vedkommende arbejder jeg på en omfattende historisk roman om første verdenskrigs skyttegravshelvede, der skal udgives her til sommer for at markere 100 års dagen for krigens udbrud. Derefter færdiggøres et længe ventet erhvervshistorisk manuskript om gullaschbaronen Harald Plum, og herefter følger endnu en kriminalroman i serien om Manus Albino. Den glæder jeg mig selv meget til at læse. Og derefter gælder det en hyldest til Sherlock Holmes-figuren i en fortælling om hans mest kendte, men glemte sag.

 

5 hurtige favoritter...

 
 
 ... jeres favorit sted at skrive?
 
MORTEN: På mit kontor, som i flere år har været indrettet med en collage af udklip, citater og andet fra bøger, film og tegneserier. Her føler jeg mig hjemme. Og altid inspireret.

SØREN: Ved skrivebordet, i sengen, i sofaen, ja hvor som helst. 
 
 

... jeres favorit sted at læse?
 
MORTEN: I lænestolen. Og helst helt alene.

 SØREN: I sengen
 
 

... jeres favorit bog?
 
MORTEN: Papillon af Henri Charrière eller H.M.S. Ulysses af Alistair Maclean.

SØREN: "En verdensomsejling under havet" af Jules Verne gjorde stort indtryk på mig som ung dreng. Følte virkelig, at jeg befandt mig i ubåden Nautilus sammen med Kaptajn Nemo.
 


... jeres favorit forfatter?
 
MORTEN: Det må være Dennis Jürgensen, fordi han ubetinget var den forfatter som jeg læste mest i min ungdom.

 SØREN: Dennis Jürgensen har uden tvivl givet mange fornøjelige timers læsning, men det har J.R.R. Tolkien også.  
 


... jeres favorit genre?
 
MORTEN: Det eventyrlige og fantastiske. Uanset om det er som noveller eller romaner.

SØREN: Afhænger fuldstændigt af min sindsstemning. Jeg har nok ingen favoritgenre, andet end den gode, velskrevne bog.

 


SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig