tirsdag den 1. juli 2014

The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making review

The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making
Forfatter: Catherynne M. Valente
Serie: Fairyland #1
Genre: Fantasy / Eventyr
Målgruppe: Alle aldre. Den er skrevet til børn, men den kan nydes af alle.






















Twelve-year-old September lives in Omaha, and used to have an ordinary life, until her father went to war and her mother went to work. One day, September is met at her kitchen window by a Green Wind (taking the form of a gentleman in a green jacket), who invites her on an adventure, implying that her help is needed in Fairyland. The new Marquess is unpredictable and fickle, and also not much older than September. Only September can retrieve a talisman the Marquess wants from the enchanted woods, and if she doesn’t . . . then the Marquess will make life impossible for the inhabitants of Fairyland. September is already making new friends, including a book-loving Wyvern and a mysterious boy named Saturday.



Sikke en flot fortælling. Jeg er i stor beundring over sproget, stilen og forfatterens uovervindelige fantasi. Hvis man elsker at læse for sprogets skyld så er den her bog en klar vinder.

Jeg ville ønske jeg havde nok i sproget. Det har jeg et langt stykke hen ad vejen, men det var ikke nok denne gang. Historien i sig selv var ikke, efter min mening, særlig god. For mig var den kedelig og til tider meget svær at komme igennem. Det var på ingen måde en pageturner, det var nærmere en pageslower.

Men jeg har svært ved den, for jeg kan sagtens se, de mange fantastiske ting den kan. Bogen har så mange gode egenskaber, men det der er problemet er, at den også har det modsatte. Bogen har ikke meget handling, ingen spænding, den er på ingen måde karakterdreven, den kan ikke frembringe dybe følelser (udover beundring for teksten, men jeg vil som læser have føling med handlingen!) og den er så beskrivende at flowet er ikke eksisterende.

Jeg blev ikke nok personligt investeret i historien gennem sproget og fantasien alene, og jeg håber lidt de næste bøger i serien måske er bedre, men jeg tror det ikke.

Kort sagt, så læs den hvis du elsker sproglige krøller. Læs den ikke hvis du vil have handling.
SHARE:

4 kommentarer

  1. "For mig var den kedelig og til tider meget svær at komme igennem. Det var på ingen måde en pageturner, det var nærmere en pageslower."
    JA! Kunne ikke være mere enig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er bare lidt frustrerende, for forfatteren har en fantastisk fantasi, det kommer bare slet ikke til sin ret her.

      Slet
  2. Rigtig god anmeldelse. Jeg har ikke rigtig kunnet lure, om den var noget for mig, men selvom jeg elsker sproglige finurligheder, så vil jeg have handling i en bog, så tak for en klar og tydelig anmeldelse :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt du kunne bruge det til noget. :0) Jeg synes også det her er den type bog man skal, for mig i hver fald, forberede sig lidt på inden man kaster sig over den.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig