torsdag den 14. august 2014

Min stenede onkel

Min stenede onkel

Forfatter: Bine Aggerbeck
Genre: Realisme/Fantasy
Målgruppe: 9-12 årig



Tak til Turbine forlaget for anmeldereksemplaret




















Ida ser en statue på vej til skole. Det er der måske ikke noget mærkeligt i, men denne statue er skrækslagen og uhyggelig - og så ligner den Idas skøre onkel!

Efter at have set statuen kan Ida ikke koncentrere sig i skolen, statuen spøger hele tiden i hendes tanker. Ida prøver at finde ud af, hvor statuen kommer fra, og da hendes læge er overbevist om, at Idas onkel er blevet forstenet, må Ida handle. Hun får hjælp af lægen, en ekspert på byens museum og sine forældre til at finde ud af, hvad den gamle nabokone Clarissa er ude på. Ida bliver også nødt til at arbejde sammen med Clarissas skræmmende havemand, der er tidligere kriminel og måske Clarissas håndlanger. Der er noget mystisk og overnaturligt på spil - vil Ida løse mysteriet og få sin onkel tilbage i live?



Min stenede onkel er lidt en underlig størrelse bog. Det er en bog med fantasy elementer, men det virker ikke helt som om bogen selv vil være ved det. Derfor har jeg også lidt svært ved at finde ud af hvad jeg skulle kalde den. Jeg har mest af alt lyst til at kalde den en realisme bog, for det er den tone der er lagt an i bogen. Der er for mig ikke så meget fokus på hverken gys eller fantasy som bagsiden ellers lover. Jeg havde håbet at bogen ville have gået mere i den skøre, skæve og sjove retning. Det tror jeg ville have gjort en kæmpe forskel på historien.
 
Bogen opnår egentlig ikke mere end en standart skrevet børnebog. Det er ikke den type børnbog som man vil få nostalgi over når man bliver voksen. Det er en hurtig letlæselig bog, som man kan komme let ind i og let kan slippe igen. Den er underholdende og vil helt klart gøre sig godt som en skole- og biblioteksbog. 
 
Personligt generede sproget mig en smule, og jeg fandt ikke hovedpersonen eller hendes familie specielt interessant må jeg tilstå. Og det generer mig at bogen vil være en gyser bog, for det er den slet ikke. Men det er jo også begrænset hvad der kræves af en børnebog der ikke formår at komme over middel.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig