torsdag den 7. august 2014

Resten af sommeren anmeldelse

Resten af sommeren

Forfatter: Tamara Bach
Originalsprog: Tysk, Was vom Sommer übrig ist
Genre: Realisme
Målgruppe: Unge
Forlag: Turbine























Denne sommer kører det ikke for Louise. Forældrene er endnu mere fremmede for hende, end de plejer at være, og også klassekammerat­erne, især efter det med Paul. Og hendes oprindeligt så gode plan med at få jobbet hos Lyskrydsbageren og avisruten til at hænge så
godt sammen, at hun kan tage kørekort i en fart, går ikke helt godt.
Måske skulle hun ikke have lovet at passe sin bedstemors forpustede hund, Bonnie.

Og så er der Jana, der midt i højsommeren sidder på en strømkasse og spiser en af de her små, fedtede chokoladekager. Og som pludselig følger
Louise som en skygge, næsten som om hun forventer, at Louise skal vise hende, hvordan man lever.




Resten af sommeren er en flot litterær skrevet historie om to forskellige pigers lidt ensomme sommer. Jeg kan rigtig godt lide forfatterens skrivestil, selvom jeg synes den til tider spænder lidt ben for sig selv, og med fordel kunne have taget nogle lidt enklere sproglige valg nogle steder.

Bogen er ikke særlig lang og jeg er faktisk ret imponeret over hvor meget forfatteren har kunnet formidle på så få sider. Især fordi hun tager nogle ret store tematikker op, og dertil følger vi to pigers forskellige synsvinkler. Der er på ingen måde skåret på kvaliteten, karakterne virker levende og ægte. Det eneste jeg kunne have ønsket mere af var handling - men det siger jo sig selv at en kort bog har en kort handling.

Men bogen er let og sommerlig, og derfor den perfekte sommerbog. Og et ekstra plus, for mig i hvert fald, var at jeg fik lov til at lave bogcoveret.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig