onsdag den 24. september 2014

Mystik på Ravnegården #1 - #4






Monsternat, Vareulven, Spøgelseshunden og den mystiske grav


Forfatter: Jim Højberg
Illustrator: Rasmus Jensen
Serie: Mystik på Ravnegården
Genre: Letlæselige bøger, gys
Målgruppe: Børn i læsealderen
Forlag: Forlaget Elysion


 Tak til forfatteren og forlaget for anmeldereksemplarene










De fire første bøger i 'Mystik på ravnegården' serien er beregnet som letlæsningsbøger med et lixtal på mellem 15-18. Handlingen foregår på Ravnegården hvor der sker mystiske og uhyggelige ting. I hver bog følger vi to nye børn og deres oplevelser med det paranormale.


Jeg synes at serien så meget lovende ud ved første øjekast, men da jeg så  kiggede nærmere på serien så var der nogle grundlægende tekniske fejl, som personligt tæller meget ned for mig, for det betyder man ikke har gjort sig godt nok umage. Der er alt lige fra de sproglige fejl f.eks. er der en ret grum fejl på bøgernes ryg.

Jeg elsker fantasy historier hvor alt kan ske, men noget af det der gør det fedt er at karakterne stadigvæk reagerer naturligt, og det gør de bestemt ikke i den her bog, utrolig langt fra faktisk. Jeg ved godt at det måske ikke er så vigtig i børnelitteratur, men det synes jeg personligt er noget fis, jeg kan huske at jeg forstod langt mere som barn end de voksne gik og troede, og hvorfor skal børnelitteratur ikke være ordentligt?

Illustrationerne er fantastiske, men jeg synes måske de skyder en smule over i forhold til målgruppen. Man er ikke ret gammel når man begynder at læse, og personligt ville jeg som barn have fået mareridt af de her bøgers tegninger og handling.

Rent sprogligt har jeg også oplevet bedre børnelitteratur, så for mig var det her desværre lidt en skuffelse.





SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig