tirsdag den 13. januar 2015

Mig før dig

Mig før dig

Forfatter: Jojo Moyes
Originalsprog: Engelsk, Me before you
Genre: Chick-lit / kærlighedshistorie Realisme
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Cicero

Tak til Rosinante & co. for anmeldereksemplaret






















Lou Clark ved en masse ting.
Hun ved hvor mange skridt der er fra bussen og hjem.
Hun ved, at hun elsker sit arbejde på The Buttered Bun, og hun ved at hun måske ikke elsker sin kæreste Patrick, så højt som hun burde.

Hvad Lou ikke ved, er, at hun lige om lidt mister sit job, og at det bestemt ikke er nemt at få et nyt.

Will Traynor ved, at han ikke længere har lyst til at leve.

Han ved, at livet nu føles småt og glædesløst, efter at han er blevet lam i stort set hele kroppen - og han ved præcis, hvordan han vil gøre en ende på elendigheden.

Hvad Will ikke ved, er, at Lou lige om lidt vil bryde ind i hans liv og gøre hans dagligdag knap så farveløs.

Og hvad ingen af dem ved, er, at de kommer til at forandre hinandens liv for altid.



Det føles forkert at sige chick-lit om Jojo Moyes roman 'Mig før dig'. Ja det gælder faktisk om alle hendes bøger. Hendes bøger er dybere, teknisk bedre, mere gennemarbejdet og de har alle en mere eftertænksom virkning end den gennemsnitlige chick-lit roman. Jojo Moyes er virkelig en dygtig forfatter og hun fortjener al den opmærksomhed og ros hun har fået.

Hvorfor får den her bog så kun tre stjerner? Mig før dig bliver solgt og markedsført som en kærlighedshistorie og feel good roman. Men ærligt, så synes jeg, af flere forskellige årsager ikke, at den her bog er en vellykket kærlighedshistorie. Jeg synes den fejler der hvor den skulle have strålet.

Der er helt sikkert rigtig mange der er uenige med mig, og jeg kan ikke forklare hvorfor jeg mener det jeg mener uden at komme ind på en masse spoilers. Jeg er i hvert fald ret glad for det her ikke var den første roman jeg har læst af Jojo Moyes, hvis det havde været det, så var jeg ikke sikker på jeg ville læse flere af hendes bøger. Eller i hvert fald var jeg ret bange for, at den kunne have påvirket min mening om hendes andre bøger.

Jeg nød faktisk det meste af bogen må jeg sige, og jeg værdsætter Jojo Moyes rigtig meget, for at vise mig hvordan det må være at sidde i en kørestol og ikke kunne ret meget. I sidste ende havde jeg bare for store issues med historien. Jeg havde bare sådan en ustyrlig lyst til at råbe: 'så åben dog munden og kommuniker' efter hende det meste af tiden igennem bogen. Efter ham råbte jeg at han skulle tage og åbne hans hjerte. Så da slutningen nærmede sig, var det ikke med tårer i øjnene, men tværtimod med en meget dyb sitrende irritation.

Så vil jeg anbefale den? Tja... faktisk irriterer det mig lidt at der er så mange der synes at kunne lide den her historie, så svaret må vel være nej. Men sandsynligheden for at du vil kunne lide den er nok ret høj, eftersom det virker til at jeg er en af de få der ikke gør.
SHARE:

2 kommentarer

  1. Haha, jeg er så én af de, der virkelig synes godt om bogen! :D Det er sjovt, jeg synes anmeldelserne er meget splittede - enten elsker man den, eller også er man meget irriteret over den. Nu vil jeg heller ikke spoile for meget, men skyldes de delte meninger ikke slutningen? Det er sådan et kontroversielt emne, så derfor splitter det folk, tænker jeg.
    Jeg havde dog også lidt til tider som dig, lyst til at hive fat i dem og ruske dem. Men med sådan en bog er der vel egentlig ikke rigtig nogen handling, hvis de faktisk kunne finde ud af at tage kloge beslutninger? :D Derfor gør det mig ikke så meget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg tror helt sikkert at slutningen i det her tilfælde betyder meget for læserne. Men for mig startede det bare langt tid før det. Der er f.eks. en scene hvor hun fortæller ham noget hun aldrig har fortalt til andre, og han hjælper hende med det ved at snakke det igennem med hende. Da han gør det samme, så siger hun ikke et eneste ord til det! Det synes jeg er helt derude hvor det er urealistisk. Så ja jeg giver dig ret, selvfølgelig har karakterne sine fejl, men nogle gange så kan disse fejl bare gå hen og blive for meget for nogle læsere - og i det her tilfælde alt for meget for mig.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig