onsdag den 21. januar 2015

Stem på (din) litteratur

Ligenu kan du gå ind og stemme på både Orlaprisen men også på Politikens Litteraturpris.

Jeg har altid synes det var sådan lidt en mystisk ting at stemme på nogle bøger, som konkurrere med andre bøger man aldrig har læst. Jeg gør mig ikke desto mindre skyld i det selv hver gang, både på goodreads og på diverse andre steder. Jeg har en mistanke om at jeg ikke er den eneste. Eller hvad?

Måske kan man godt gøre det i virkeligheden, for de andre bøger må jo tilsyneladende ikke have fanget min interesse, og derfor har de i princippet fejlet mere end den jeg stemmer på. Men sådan kan man vel ikke helt gøre det op? For hvis nu jeg havde læst alle bøgerne, så kunne det godt være at jeg var blevet enormt positivt overrasket, og så valgt en anden bog. Bliver man så overrasket fordi ens forventninger var lave? I så tilfælde, så kan man vel heller ikke sige at det er en helt objektiv vurdering ...

I bund og grund handler det vel mere om at stemme på den litteratur som man har tabt sit hjerte til. Er det biografier der er ens store passion, eller er det noveller? Er det en bestemt genre, eller et bestemt interessant forfatternavn? Uanset hvad det er, så har vi alle en præference, som vi vel aldrig går helt galt i byen ved at stemme på?

Generelt er jeg fan af at det er læserne der stemmer, og altså dem der i bund og grund sætter sit aftryk. Det kan man selvfølelig sige at de gør i salgstal, men det er jo læserne som forfatterne skriver til (eller i hvert fald bør skrive til) og ikke til kritikkerne.

Ha... Jeg giver op. Jeg er ret sikker på jeg kunne blive ved med at gøre mig uforståeligt i lidt flere afsnit, men det må jeg hellere holde op med. Så her er i stedet et overblik over de nominerede og en opfordring til at gå ind og stemme på din type litteratur.


Du kan være med til at stemme her:

Orlaprisen

Politikens Litteraturpris



De 12 nominerede til Orlaprisen er:

’Daniel Agger’ af Asker Hedegaard Boye, Turbine.
’Doktor Z - Dommedagsmaskinen’, Kasper Hoff, Gyldendal.
’K for Klara - Alle for én’, af Line Kyed Knudsen, Carlsen.
’Zombiejæger - Friske lig’, af Nicole Boyle Rødtnes, Alvilda.
’Snitten og Kis’, af Hella Joof, Carlsen.
’Fletninger’, af Laura Kristine Arnesen & Marie Moesgaard Wivel, People’s Press.
’Mærkelige Mynthe,’ af Dorte Roholte, Carlsen.
’Pssst!’ Af Annette Herzog og Katrine Clante, Høst & Søn.
’Zombier kysser klamt’, af Morten Dürr, Alvilda.
’Alt godt fra havet’, af Henrik Einspor, Løse Ænder.
’Cirinos fortælling’, af Nick Clausen, Høst & Søn.
’Bloddiamant’, af Benni Bødker, Forlaget Corto.



De syv nominerede til Politikens Litteraturpris er:

Tom Buk-Swienty: Kaptajn Dinesen. Ild og blod og Til døden os skiller. Gyldendal.
Maja Lee Langvad: Hun er vred. – Et vidnesbyrd om transnational adoption. Gladiator.
Helle Helle: Hvis det er. Samleren.
Jens Andersen: Denne dag, et liv. Gyldendal.
Theis Ørntoft: Digte 2014. Gyldendal.
Niviaq Korneliussen: Homo sapienne. Milik Pubhlishing.
Harald Voetmann: Alt under månen. Gyldendal.


SHARE:

2 kommentarer

  1. Synes også altid det er sjovt at se på sådanne afstemninger eller priser. Men må så lige i forbindelse med de her to priser indrømme, at jeg ikke har læst en eneste af titlerne! Så der falder ingen stemmer herfra. Kan for resten godt følge dig i den lidt underlige fornemmelse, når man stemmer på en bog, som man har læst, men man egentlig ikke rigtig kan bedømme den i forhold til de andre bøger, fordi man ikke har læst dem :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har heller ikke læst nogen af de syv nominerede til Politikens Litteraturpris. Jeg har overvejet at læse 'Hvis det er', men jeg er ikke helt kommet dertil endnu.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig