lørdag den 21. februar 2015

Film vs bog




For kort tid siden skrev jeg en lille FAQ for bloggen hvor jeg beskrev kort hvorfor film for mig hørte med til min bogblog. Egentlig er det ret simpelt. Min blog er mig, og da jeg elsker film og tv-serier så er det meget naturligt for mig at det er en del af bloggen. Samtidig er jeg meget opmærksom på at I alle ikke har det på samme måde. Derfor har jeg primært taget fat på film og tv-serier, der er filmatiseringer af bøger.

Men hvor meget forskel er der i bund og grund på film og bøger? For mig har de en stor ting til fælles, og som tilfældigvis også er det jeg holder mest af ved de to ting. Nemlig at de begge fortæller mig en historie. Jeg læser bøger og ser film og tv-serier primært af den årsag, at jeg elsker at høre og opleve historier. Jeg elsker at høre om mennesker der gennemgår udfordringer og kommer helskinnet ud på den anden side. Eller næsten helskinnet. Men for mig skal der helst være en meget god mening med hvorfor historien ikke ender på en positiv note.

Jeg elsker selvfølgelig også bøger for det visuelle. Jeg er jo ikke grafiker for ingenting. Og det samme med sproget. Det kan også være en sand fornøjelse. Men disse elementer har film og tv-serier også. De har bare en anden type, og jeg værdsætter dem på en anden måde. Og forskelligheden gør nok, at jeg nogle gange har lyst til at se film og andre gange har lyst til at læse. Og selvfølgelig har jeg nogle gange lyst til begge dele på samme tid.

Drivkraften for mig, er helt sikkert historien, og jeg elsker de historier der formår at ramme dybt. Jeg elsker også de historier der overrasker mig, og dem der er tankevækkende. Alt sammen noget jeg kan få både fra film og bøger.

Hvad er så forskellen? Film er selvfølgelig et mere visuel format, men samtidig også et kortere et. Hvor ofte har I ikke også oplevet at filmatiseringen af ens yndlingshistorie er skudt helt ved siden af? Bogen giver os nemlig mulighed for at danne vores egne billeder, og bygge videre, og tolke på historien som vi har lyst. På film-format har andre tolket noget for os på forhånd. Nogle gange kan det være en ren lettelse. Og andre gange kan det være en direkte irritation.

 Jeg ser nok faktisk lige så mange tv-serier og film som jeg læser bøger. Hvis ikke flere faktisk. Men derfor holder jeg stadig mest af bog-formatet. Og årsagen, tror jeg findes i, at jeg elsker at bruge min fantasi. Jeg elsker at dykke ned i en historie og være en fuldstændig opslugt del af den. Og jeg elsker at kigge på bogomslag, bladre mellem siderne. Og jeg elsker at designe bog-forsider. Noget jeg rigtig har hygget mig med her på det sidste. Hvorimod jeg har det lidt svære med video-formatet. Som de forsvindende vlogs nok er et meget godt bevise for.

Hvad med dig? Hvordan har du det med film? Kan du bedst lide film og bøger?
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig