mandag den 16. marts 2015

Forårslæsning

Jeg elsker at læse efter sæson.

December er julebøgernes måned, jo mere jul der er i bøgerne jo mere elsker jeg dem. December er familiebånd og dyb kærlighed.

Sommeren betyder altid på solrige eventyr for mig. Road trips, tidsrejser og rejser generelt. Strande og en blomstrende kærlighed. Men hvad med foråret?

Når jeg kigger på mine læsevaner sidste år, så kan jeg, at se jeg læser flere nye bekendtskaber end serie fortsættelser. Så måske er det, det der er min sæsonlæsning i foråret. Nye bekendtskaber. Samtidig kan jeg se at jeg også læste meget blandet, og mange store bøger. Måske det er følge af det overskud der dukker op med flere lyse tider?

Hvis jeg skulle give et bud på hvad min forårslæsning indeholder så, er disse nogle af de bøger jeg gerne vil læse i forårsmånederne.




Jeg har så længe jeg kan huske villet læse Jane Eyre og jeg glæder mig. Og det her forår skal det altså være! Middlemarch er en rigtig stor mursten af ord, og derfor er den lidt frygtindgydende, men det jeg har hørt om den lyder det bare lige som en bog jeg vil elske. Så med forårets energi vil jeg gå i krig med den.




Born Wicked lyder som en skøn hekse-historie og jeg har villet læse den rigtig længe. Jeg har faktisk fulgt forfatterens blog og forfatterskab i et par år nu, uden nogensinde at have læst noget af hende. Så måske det er ved at være på tide.

Billie lyder helt fortryllende og smuk som forår, så det er en forårs mustread.

Lavendelhaven har jeg mest af alt udvalgt fordi at til forår skal jeg i haven, og nogen gange er haven for mig et større irritations pligt end et dejligt sted at være. Så jeg kunne godt tænke mig at tilbringe noget tid i Lavendelhaven, og forhåbentlig kan den sprede noget glæde til haver ud fra siderne.

Skammerens datter skal jo helt sikkert læses her før jeg ser filmen i biografen. Og i den forbindelse bliver jeg nødt til at røbe at det også er et helt nyt møde. Jeg har nemlig aldrig læst 'Skammerens datter' og det er lige før det er min sorteste litterære samvittighed. Hvorfor? Fordi det skulle være det bedste danske fantasy der findes til dato, og det er lidt pinligt at være stor fantasy nørd og så ikke have læst det bedste danske. Er det ikke?



Hvad er forårslæsning for jer? Læser i overhovedet efter sæson?
SHARE:

2 kommentarer

  1. 'Skammerens datter' er klart en af de bedste danske fantasy-serier. Håber du kan lide den :-)

    Jeg læser efter årstider, men ja - hvad passer egentlig til foråret? Om sommeren er jeg lidt mere til de lette, positive og hyggelige historier (og til de rigtig tykke bøger, som jeg tit gemmer til sommerferien), efteråret står på uhygge, zombier og dystre fortællinger, mens vinteren er de lidt mere eftertænksomme, frostklare eller julede historier.

    Her i løbet af foråret håber jeg også at læse et par af de hyggelige, positive og måske også hverdagsagtige fortællinger - som et slags forskud på sommeren måske?

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det lyder faktisk meget forårsagtigt, at det er de lette og de hyggelige, positive fortællinger. Men omvendt så er det måske der man har mere overskud til også at læse de eftertænksomme. Jeg kan i hvert fald mærke at jeg i vinteren mere har behov for de lette historier fordi vejret er så tungt og mørkt.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig