lørdag den 21. marts 2015

Serier jeg ser - Game of Thrones




Jeg kan seriøst ikke forstå at Game of Thrones ikke er den første serie jeg har skrevet om, i min lille serie om serier jeg ser. Så det kom faktisk helt bag på mig i dag. - Ikke nødvendigvis fordi den er min yndlings, eller den jeg sidder mest klæbet til skærmen ved. Men mere fordi jeg knus elsker det serien repræsentere. For mig at se repræsentere den en udvikling, en fremtid med mere fantasy og high fantasy i fjernsynet, og det er jo klart noget jeg håber vi får meget mere af.




Det er nu heller ikke rigtig, at sige det ikke er en af mine yndlingsserier, for jeg glæder mig så utrolig meget til når næste sæson starter lige her om lidt. Og afsnittene skal gernes ses samme dag som de er tilgængelige. Men som med bøgerne så har jeg nogle personer jeg elsker mere at følge end andre. Nogle keder jeg mig en smule ved, andre sidder jeg næsten på kanten af sofaen af spænding over. De irritere mig en smule, at jeg skal kede mig på nogle tidspunkter. Men det sjove er at min mand og jeg langt fra er enige om hvilke vi bedst kan lide at følge og det gør faktisk det hele meget interessant. Især når vi snakker om det bagefter.

Indtil videre har serien fulgt bøgerne i nogen grad. Dog med lidt hoppen frem og tilbage mellem de forskellige bind, men nu er vi ved at nå dertil hvor der ikke er flere bøger at tage inspiration fra. Så det er virkelig spændende at se hvor serien nu bringer personerne hen. George R.R. Martin som er forfatteren til selve bogserien har været inde over processen og har i følge forskellige kilder fortalt hvor det er han er på vej hen med serien. Så jeg er spændt på om de følger hans vision, og om vi overhovedet vil få det at vide, fordi han jo selv 'forhåbentlig' stadig planlægger at udgive flere bøger.



Det er nok ikke så overraskende at jeg især nyder at følger Aria, Sansa og Daenerys. Girl Power!! Dragon power! Men jeg nyder især også dialogerne mellem Brienne og Jamie Lannister. For ikke at glemme Tyrion Lannister, og alle hans fantastiske replikker. The Wall har kedet mig en smule, men sidste sæson satte da en gevaldig stopper for det.

Serien er fed fordi den tager det klassiske high fantasy, og smider komplekse karakterer ind i det hele samt en potion politik. Så i stedet for det gode og det onde, har vi nu hverken eller, men i stedet rigtige mennesker med både gode og onde intentioner. Og så kan man aldrig vide om ens yndlingspersoner pludselig dør og det gør jo det hele endnu mere nervepirrende spændende. Og indtil videre synes jeg ikke det har kammet over og blevet for meget i tv-serien. I bog-serierne kan det godt blive for meget med alle de nye mennesker man pludselig skal til at følge hele tiden.

Det fede er også at man kan se sig vildt sur på en karakter, og så i næste sæson kan de total overraske en på den positive måde og man begynder pludselig at heppe med dem igen. Og alle karakterne synes at få masser af modgang - måske endda lige rigeligt engang imellem - men hellere det end at det er for nemt for dem.

Super fedt serie, simpelthen. Så hvis du er til fantasy bare i en eller anden grad, så se den. Hvis du er til historier med komplekse mennesker, så se den. Ja generelt, så synes jeg bare du skal tage at se den. Den er fantastisk.
SHARE:

4 kommentarer

  1. Mine favoritter - i starten - var Aria, Jamie og Daenerys - den første fordi hun var en sej 'drengepige', den anden fordi han var gennemført pisseirriterende arrogant skurk og den sidste fordi hun standhaftigt gennemlever rigtig mange modbydelige ting - og har drager! Mit syn på de tre har dog også ændret sig. Aria synes jeg desværre ikke er så sej, som jeg havde håbet på. I bøgerne trækker hendes udvikling i langdrag, og i tvserien virker hun mest teenagetvær. Jamie har til gengæld været igennem en meget interessant udvikling, og ligesom dig elsker jeg hans dialoger med Brienne (som også er pænt sej ;-)). Jeg kan også godt lide, at Daenerys ikke virker nær så uovervindelig nu som i starten og har en del udfordringer på sin tur (men NU må hun altså godt se at komme over på den anden side af vandet!). Som serien er vokset, har jeg også så småt taget Jon til mig - også selvom han næsten er for goody-good til mig.

    Kan du ikke uddybe, hvad du godt kan lide ved Sansa? Hun var min klare favorit-hadeperson i de to første bøger. Derefter begyndte hun at få lidt mere realitetssans, så nu er jeg ret neutral over for hende, men min type bliver hun aldrig.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror jeg kan lide Sansa, fordi hun vil være alt for oplagt at hade. Og jeg har et svagt punkt for dem som seerne ofte hader. Jeg håber sådan inderligt at hun på et eller andet tidspunkt tager røven på os alle sammen. Og ja det er mega fedt at der bliver gjort kål på hendes naivitet. Jeg synes også det er ret interessant at følge måden hun overlever på, som ikke er så sort og hvid-agtigt som f.eks. Arias, men ikke desto mindre lige væsentlig.

      Jeg er også selv ved at blive ret utålmodig på at Aria snart godt må blive så sej som jeg et eller andet sted også går og håber på. Og ja jeg er også ved at miste lidt tålmodigheden med at Daenerys skal nå over vandet, men omvendt forstår jeg godt hendes grunde. Ja Jamie er nemlig i en vanvittig interessant udvikling og jeg er meget spændt på hvor han er på vej hen. Jeg synes rigtig mange karakterer lidt står på en afgrund ligenu og han svaje både til den ene eller den anden side, og det synes jeg er mega fedt.

      Slet
  2. Det er sjovt: selvom jeg er kæmpe fantasy-fan og alle mine venner mente, at det her lige var serien for mig, så har den ikke rigtig kunne fange mig. Jeg har set alle 4 sæsoner - mest for at være med på moden - men jeg fik aldrig den rigtige mavefornemmelse, sad aldrig på kanten af sofaen i spænding, og gik ikke med den der vilde spænding indtil næste afsnit. Det er ret ærgeligt, for det burde i den grad være min serie - og jeg bliver da også underholdt. Jeg kunne bare også sagtens undvære det.
    Og så til forskel fra dig, synes jeg nok, at det på Muren er det mest spændende. Jeg har nok altid holdt af 'the outcasts' :p

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske er du bare mere til det traditionelle fantasy univers. Jeg er helt klart også stadig mere fan af Ringenes Herre end jeg er af Game of Thrones, i hvert fald indtil videre. Game of Thrones er meget nutidsagtig og jeg tror også det er derfor den er blevet så populær, fordi den kan ses og nydes af mange andre end os fantasy-nørder.

      Jeg kan godt følge at The Wall i serien lidt er de outcasts, men for mig synes jeg nemlig Jon er lidt for oplagt en helt og lidt for god, og det er nok også en af grundene til at jeg keder mig en smule når jeg ser dem fra The Wall.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig