torsdag den 16. april 2015

I dagens anledning: De royale bøger

Jeg elsker at læse om Danmarks og ja hele verdens historie. Derfor har jeg også en række bøger jeg har købt gennem tiden omkring det emne. Når man begraver sig i Danmarks historien, så er den meget centeret om kongefamilien, hvilket jo også er meget naturligt, fordi det var der magten i mange år lagde. Det royale fascinere mig - ingen tvivl om det. Både på den lidt kritiske måde, men uden tvivl også på den romantiske måde. Jeg er ikke i tvivl om at det danske kongehus åbner flere døre i udlandet, end lille Danmark ellers kan, og der er bare noget eventyrligt over at bo i et land, der huser verdens ældste kogehus.

Jeg har derfor gennem tiden anskaffet mig masser af bøger om kongelige, og i dagens anledning vil jeg vise jer mine royale bøger. Deriblandt også dagens fødselar.

 

 


Jeg har også gennem tiden erhvervet mig et par bøger af Frederik, men jeg må ærligt tilstå at jeg aldrig har læst dem. Den ene har stadig sit prismærke på. Frederik interessere mig ikke så meget, og jeg søger helt sikkert mere de kvindelige rollemodeller gennem tiden.






Dem har vi desværre ikke haft så mange af i Danmarks historien. Eller der har i hvert fald ikke været skrevet så meget om dem. De findes dog og jeg har læst rigtig mange bøger omkring 'Leonora Christina' - vis historie har været en af de mere dystre, men af den årsag er hun også en af de få kvinder man beskæftigede sig med at skrive om på den tid. Ja, hun skrev tilmed selv en bog om hendes liv: 'Jammers minde'

Den person jeg har flest bøger om, er Kronprinsesse Mary. Og det er så her ja, godt gættet, det er her det romantiserede kommer ind. Jeg tror jeg en overgang opstøvede alle bøger om hende der fandtes. Jeg var dybt fascineret af ideen om den her udenlandske pige, der pludselig skulle lægge hele sit selvstændige liv fra sig, og blive dansk, og blive til en meget folkekendt og ligefrem folkeejet person. Jeg var især optaget af det faktum at en selvstændig, moderne karriere-minded kvinde ville lægge alt det fra sig, for kærligheden. Det siger næsten sig selv, at det ikke må have været nemt. Jeg var faktisk så optaget af det en overgang at jeg overvejede at skrive en fiktions bog om netop det. Ja hele ideen til bog havde faktisk formet sig i mit hoved, og den dukker stadig op engang imellem, og underholder mig med nye interessante eller sjove situationer.







Den royale bog jeg holder mest af, er faktisk ikke om det danske kogehus. Det er faktisk om det engelske. Jeg elsker at læse om Englands historie, og særligt kongehuset gennem tiden. Den her skønne bog, har jeg været i gang med at læse fra ende til anden. Den er farverig, dyster og ja, den er fyldt med masser af gode historier og vildt interessante mennesker. Jeg elsker at kigge på slægtslinjerne, og se hvordan det hele på magisk vis går op i en højere enhed.

Der er også en hel del flere kvindelige overhoveder i den engelske historie, og jeg elsker at læse om dem alle.



 
De her bøger er dem jeg har der direkte linker til de royale kongehuse. Jeg har dog også nogle dokumentarprogrammer på dvd, som jeg har set op til flere gange i øvrigt. Jeg har også læst alle disse bøger, dog med de to bøger af Frederik som en undtagelse. Men måske en dag jeg dykker ned i dem.
 
Jeg læser det som sagt mest for historiens skyld. Jeg har ikke set et eneste tv-program om fødselsdagen de her dage. Selvom jeg godt kunne have fundet på det for kjolernes skyld.

 
SHARE:

4 kommentarer

  1. Sikke mange flotte kongelige bøger!
    Jeg er altid at finde foran skærmen, når der er fødselsdag, bryllup eller barnedåb hos de kongelige, jeg har altid set det sammen med min mor, da jeg var lille, og det er hængt lidt ved. Jeg synes, at det er så hyggeligt at se på kjoler og høre taler.
    Jeg har nu også altid godt kunne lide det historiske aspekt ved kongehuset, kan stadig huske en fantastisk bog om Dronning Magrethe I, som jeg læste under en læseuge i folkeskolen i de små klasser, det var sådan en helt tynd bog, men jeg synes, at den var utrolig spændende! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, jeg tror også min interesse stammer fra min mor. Vi så det nemlig også altid sammen, når der var store kongelige begivenheder i fjernsynet. Hvilket nok er grunden til at det er helt forkert for mig at sidde og se det selv, i dag. Undtagen William og Kates bryllup, det var jeg meget optaget af. :0)

      Slet
  2. Jeg synes også, der er et eller andet ved at bo i et land, hvor man har et kongehus. Historien er bestemt spændende, men det må også være min fascination med eventyr, der gør det, for jeg er ellers ikke så ivrig efter at følge alt, der bliver sendt omkring kongelige begivenheder, men jeg ender alligevel med at blive grebet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er virkelig noget helt eventyrligt over vores kongehus. Måske er det blevet sådan fordi Grimms eventyr altid handler om konger, dronninger og prinsesser, fordi de altid har været omringet af mystik. Det er helt klart også det eventyrlige der trække i mig.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig