tirsdag den 16. juni 2015

By the Book

By the Book: Writers on Literature and the Literary Life from The New York Times Book Review

Redigeret af: Pamela Paul
Genre: Faglitteratur
Målgruppe: Voksne

Bogen fås ikke på dansk






















By the Book contains the full uncut interviews, offering a range of experiences and observations that deepens readers' understanding of the literary sensibility and the writing process. It also features dozens of sidebars that reveal the commonalities and conflicts among the participants, underscoring those influences that are truly universal and those that remain matters of individual taste.

Jeg elsker den her type bøger. Jeg elsker at høre hvordan forfattere ser på verden. Jeg elsker at høre om deres skrivevaner og deres læsevaner, og det er især sidstnævnte der er fokus på i den her bog. Bogen indeholder interviews med en lang række forskellige forfattere, og indimellem findes der nogen af hvor tids største som Hilary Mantel, Donna Tartt, Dan Brown, J.K Rowling, Khaled Hosseini, Neil Gaiman, and James Patterson.

Hvert forfatterportræt løber over cirka 4 sider, og nogen har dybere svar end andre, men en ting er sikkert og det er at der findes masser af tankevækkende svar. Jeg tror aldrig jeg har læst en bog så langsomt som den her, men jeg har simpelthen nydt at tage et forfatterportræt hver aften og lægge mig til at sove med svarene stadigt rumsterende i mit hoved.

Personligt kunne jeg godt have brugt flere skrivevane spørgsmål og svar, men spørgsmålene går aldrig særligt dybe. Ja, de fleste af dem er ret standarten og går igen igennem alle interviewsene. Det var ikke alle portrætter jeg fandt lige interessante, men sådan er det altid med den her type bøger. Men der er ret stor spredning på forfattertyper her da der både er et interview med Sting og Arnold Scharzenegger.

Det der dog irriterede mig mest ved bøgerne, er at når man læser den fra ende til anden ligesom jeg - så er det altså ret irriterende at læse det samme to gange. Og grunden til man kommer til det er at indimellem (næsten) hvert portræt er der en side med gentagende spørgsmål og gentagende svar. Bare opstillet under et bestemt spørgsmål, så rigtig mange af svarene kan både læses i de her grå boxe og under hver forfatter, og det er da total spild af plads. Hvis den bliver brugt som opslagsbog, så vil det selvfølgelig ikke virke så irriterende, og den vil fungere ganske godt som opslagsbog.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig