fredag den 12. juni 2015

Dødshacket

Dødshacket

Forfatter: Søren Jessen
Serie: Det blå blod #1
Genre: Sci-fi
Målgruppe: Unge og andre sci-fi elskere
Udgiver: Gyldendal























DØDSHACKET er første bog i Søren Jessens sci-fi trilogi, Det blå blod, hvor den 13-årige Erton bliver vidne til et mord, begået af en højtudviklet robot, og med livet som indsats må kaste sig ud i en ikke ufarlig opklaring af en utænkelig forbrydelse.

Vi befinder os i en nær fremtid i Newropa, hvor højtudviklede robotter er en naturlig del af dagligdagen. Robotter er underlagt Robotloven, der bl.a. betyder, at de ikke må gøre skade på eller dræbe menensker, men den 13-årige hovedperson Erton bliver vidne til det utænkelige. Inden han ved af det, er han som eneste vidne på flugt for sit liv med en stor opgave på skuldrene: At advare verden om det, han har set, og at finde bagmanden bag den hackede, dræbende  robot, inden det er for sent. Under sin flugt møder Erton den gamle mand Vetlar og pigen Sasi, og de nye venskaber bliver afgørende for hans overlevelse.



Døds-hacket og ikke Død-shacket som jeg læste det som, er en danske undgoms sci-fi bog og det er i sig selv utrolig skønt, eftersom der nærmest kun er for lidt af den slags bøger.

Jeg elsker at Dødshacket er godt skrevet, godt udtænkt og så fantasifuld. Men jeg savnede mere karakter i de forskellige personer, der desværre ikke helt virkede så livagtige som man kunne ønske sig. Sasi var helt klart hende jeg bedst kunne 'mærke'.

Jeg savnede også at Erton ikke tog mere en aktiv rolle i forhold til handlingen. Det virker mere som om han bliver kastet i den ene og anden retning, og egentlig bare reagerer. Det synes jeg ikke gjorde noget godt for handlingen. Jeg blev heller ikke særlig overrasket over noget af det der skete, men jeg er heller ikke sikker på om det var meningen.

Alligevel har jeg høje forventninger til den næste bog i serien, Robotmordene, og det er primært pga. bogens verdensopbygning som er helt fantastisk og meget (fremtids)virkelighedstro. Det at man nemt kan forestille sig denne verden som sin fremtid giver bogen et ekstra interessant niveau.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig