søndag den 7. juni 2015

Forfatter online?

Det er som udgangspunkt altid en god ide at være synlig som forfatter på de sociale medier, eller med en hjemmeside. Men det kan være svært at bedømme hvor meget det er værd, i forhold til salg af sine bøger, og det at komme tæt på sine læsere.

Som udgangspunkt er det jo vidunderligt at komme helt tæt på sine læsere, men de læsere hopper højst sandsynlig også på mere fra forfatterens hånd i form af bogudgivelser.

Omvendt kan det også være en dårlig ting at give for meget af sin person, fordi de fleste læsere ikke vil kunne adskille personen og litteraturen. Hvilket man helt sikkert burde gøre som læser, men det kan altså godt være ret svært, for alle de ord der står i den pågældende bog kommer alle sammen fra forfatterens hjerne (eller hjerte - alt efter hvordan man ser på det)

Svaret ligger selvfølgelig kun hos en selv og hvad man fornemmer ved ens læsere. Men der er nogle platforme du skal overveje.


Hjemmeside / Goodreads

Som udgangspunkt synes jeg man skal have en forfatterhjemmeside. Det er faktisk ikke så vigtig i dag, når man har Goodreads. Engang var det helvede at finde ud af bogtitler og rækkefølge hvis ikke en forfatter havde en hjemmeside. I dag kan man egentlig bare nøjes med en Goodreads konto - men så igen, så er det måske ikke alle ens læsere der bruger eller falder over Goodreads.

Hjemmesiden skal som minimum indeholde alle ens udgivelser og en beskrivelse af dem. Det er også fint at have andre forfatter informationer, men læg som udgangspunkt ikke op til en hjemmeside der hele tiden skal opdateres hvis ikke du får det gjort. Konkurrencer og løbende informationer omkring udgivelsen gør sig bedst i en blog.


Twitter

Jeg følger mange forfattere på twitter, og det er på den ene side helt vildt dejligt og på den anden side vildt irriterende. Jeg følger primært mange amerikanske forfattere, og det er fedt at blive opdateret hurtigt den vej, hvis de f.eks. skriver at nu har den og den boghandel et signeret eksemplar af min bog, eller opdateringer om udgivelser eller cover relases, osv, men mange af dem er også ret gode til bare at tweete om alt mellem himmel og jord og retweette og jeg synes ret hurtigt at jeg ikke kan følge med, og alle de for mig vigtige tweets drukner lidt.


Instagram / Facebook

Jeg følger nogle enkelte forfattere på instagram og facebook, men det er helt klart her jeg har færrest. Facebook fordi jeg bare generelt bruger det meget lidt og det er som regel bare opdateringer af blogs. Instagram fordi det ikke virker til så mange bruger det, og mange af de amerikanske opdatere ikke så tit. Jeg elsker at følge forfattere på instagram og få hele 'forfatter' oplevelsen ind under huden.    



Vlogs / Blogs

Jeg har ikke set alle John Greens vlogs, men jeg elsker at se et engang imellem. Jeg synes John Green mestre det der med vlogs. Han giver egentlig også ret meget af sig selv, men det får mig ikke til at stoppe med at læse hans bøger. Tværtimod synes jeg han er ret sej.

Jeg har fulgte mange forfattere der er startet med vlogs, men de virker alle til at gå ret hurtigt død i det. Men jeg kan ret godt lide som læser at følge vlogs med forfatterne, der er et eller andet over det der med at se dem, og høre dem snakket om alt muligt, der gør at man nogle gange når nogle ekstra dybder i deres bøger. Sådan har jeg det i hvert fald selv.






Jeg er faktisk fan af forfatterblogs, men det kan være svært at finde en balance. Som læser elsker jeg når forfatterne holder en opdateret med signerings events, at der er konkurrencer med signerede bøger eller bog-mærker mv. er fantastisk, og blogpost om yndlingslæsning er noget af det jeg elsker. Jeg kan godt lide når en forfatter når lidt længere ud end sin egen forfatterskab. Når det bare er opdateringer om: nu fik jeg den gode anmeldelse, og den og den. Så synes jeg det bliver lidt for træls som læser. De blogindlæg gør sig bedst - efter min mening på en hjemmeside. Jeg elsker også hvis der er skrivetips, men det er også fordi det er den del jeg interessere mig for. Ellers al mulige sjove detaljer om hvordan de skriver deres bøger er fantastiske. Billeder af opslagstavler, billeder af inspirationsbilleder elsker jeg personligt.



Så find ud af hvad der virker for dig som læser og dine yndlingsforfattere, og find din egen vej ind i online junglen og vær tro mod dig selv.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig