tirsdag den 4. august 2015

Girl online





 


Girl online
Forfatter: Zoe Sugg
Originalsprog: Engelsk, Girl online
Genre: Realisme, kærlighed
Målgruppe: Unge og opefter
Udgiver: Gyldendal





Tak til Gyldendal for anmeldereksemplaret



GIRL ONLINE er første roman af YouTube-bloggeren Zoe Sugg aka ZOELLA.

I bogen møder vi Penny, som har en stor hemmelig. Ingen ved, at det er hende, som er bloggeren Girl Online. På bloggen kan hun dele sine inderste tanker og følelser og være helt sig selv. Hun skriver anonymt om skolen, drenge, sin skøre familie og de panikanfald, som fylder mere og mere i hendes liv. Penny får sit livs eventyr, da hendes familie tager hende med til New York. Her møder hun den smukke guitarist Noah, som er alt, hvad hun nogensinde har drømt om.

Men Noah har også en hemmelighed. En hemmelig som vender op og ned på Pennys liv...



 
Girl online af youtube fænomenet Zoella (Zoe Sugg), har mere end 8,6 millioner youtube-følgere, hvoraf der anslås at 100.000 af disse er danskere. Så det er ikke så underligt at ‘Girl Online’ er hypet allerede før udgivelsen. Nu er den her så også på dansk og nu har jeg endelig fået den læst.

Jeg er enormt positivt overrasket over bogen, jeg ved ikke om jeg har været påvirket af den negative omtale der har været i forbindelse med Ghostwriting, men jeg synes bogen falder fuldstændig i tråd med Zoe Suggs videoer på youtube - den har en klar Zoella stemning over sig - da den er sød, sjov, cute og quirky.

Der har været en masse kritik af at hun har haft en ghostwriter på bogen. Hvilket jeg har været sådan meget neutral omkring. For helt ærligt, så kan jeg godt forstå det. For med så mange youtube fans så tænker forlaget her på penge. Mange penge. Girl online har da også solgt helt vildt - 78.000 eksemplarer bare den første uge. Så de vil jo rigtig gerne have bogen ud så hurtigt som muligt. Så Zoe er helt sikkert presset med en deadline, og samtidig så er det jo bare noget så sindssygt svært at skrive en bog, så jeg forstår godt hun har haft svært ved det. Omvendt så er der altid det store spørgsmål omkring, hvor meget hun selv har været inde over bogen. Er ideen hendes osv.




Jeg kan som sagt mærke en masse Zoella stemning, og humor, så jeg er helt sikker på at hun har bidraget i det omfang hun overhovedet har kunnet magte. Især fordi den handler om ting hun kender så godt fra sig selv. Som panik angst og online verdenen med dens positive og negative sider. Bogen er ikke fyldt med dybe refleksioner om emnerne, men det er klart at man kan mærke at der er en helt personlig indsigt. Desuden vil de dybe refleksioner også falde ved siden af den super fluffy og lette bog som ‘Girl online’ nu engang er.

Jeg kunne godt lide bogen, jeg synes som sagt den var rigtig sød og sjov. Helt klart den perfekte must read sommerbog.

Det eneste jeg ikke var så stor fan af var kærlighedshistorien, da jeg fandt fyren kvalmende perfekt og derfor alt for kedelig. Men for dem der elsker historier med en super sød og total urealistisk drømmefyr, så er det her den bedste bog af slagsen jeg kender.

Bogen er helt sikkert læseværdig for dens humor og for dens Zoella-agtige stemning, som en hel del millioner af mennesker gennem tiden er blevet ret så vilde med. Zoe Sugg er i gang med at skrive fortsættelsen til ‘Girl online’, og denne gang bliver det i samarbejde kun med hendes redaktør.





SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig