fredag den 14. august 2015

Hvid som sne

 


 
Hvid som sne

Forfatter: Salla Simukka
Serie: Lumikki Andersson #2
Originalsprog: Finsk, Valkea kuin lumi
Genre: Thriller
Målgruppe: Unge og opefter
Udgiver: Gyldendal






Tak til Gyldendal for anmeldereksemplaret



På en sommerferie til Prag møder Lumikki en ung kvinde, som påstår, at hun er Lumikkis søster. Kvinden, Lenka, kan måske løfte sløret for de hemmeligheder, som Lumikki altid har fornemmet i sin familie. Men før Lumikki kan nå at få svar på alle sine spørgsmål, bliver hun trukket ind i Lenkas liv, som viser sig at være farligere, end Lumikki i sin vildeste fantasi havde forestillet sig. Hun må beskytte Lenka mod en religiøs sekt, hvis hensigter langt fra er rene og hvide som sne.


Først bog i serien ‘Rød som blod’. var jeg utrolig begejstret for. Den var utrolig smuk og samtidig rigtig spændende, så derfor var det på ingen måde en overraskelse da jeg så at bogen er brudt igennem på det amerikanske marked.

Derfor glædede jeg mig til at læse ‘Hvid som sne’ - men det er måske derfor jeg er blevet så skuffet, fordi jeg har set så meget frem til bogen. ‘Hvid som sne’ føles for mig en anelse hul i det i forhold til den første bog. Den er kortere, ikke nær så spændende og så bliver den måske lidt for pæn i sproget for mig, så det mister balancen og vælter over og bliver en smule kedelig. Pludselig er der for mange popkulturs referencer (som jeg ellers elskede i den første), og Lumikki virker pludselig en smule flad.

Så er der de lyse øjeblikke, der hvor sproget og helheden rammer noget eventyrligt. Der gør Salla Simukka det virkelig godt. Følelserne får kamp til stregen når hun begynder at beskrive ensomhed.



SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig