fredag den 28. august 2015

The Beast Within




The Beast Within

Forfatter:
Genre: Eventyr / retelling
Målgruppe: Børn og opefter






Bogen fås endnu ikke på dansk


A cursed prince sits alone in a secluded castle. Few have seen him, but those who claim they have say his hair is wild and nails are sharp--like a beast's! But how did this prince, once jovial and beloved by the people, come to be a reclusive and bitter monster? And is it possible that he can ever find true love and break the curse that has been placed upon him?

‘The Beast Within’ er en bog der fortæller udyrets historie far Disney udgaven, Skønheden og Udyret. Sådan en fortælling kan kun briste eller bære. Den kan bære hvis den lever op til mit eget billede af ‘Udyret’, men desværre så brister den på det punkt. Faktisk så brister den også af andre årsager. Forfatteren har nemlig valgt at lave historien om, så den pludselig fortæller en historie om en prins der er venner med Gaston, og meget andet, der i min bog aldrig vil give mening.

Som jeg har skrevet på goodreads, så burde den her bog mere høre hjemme som en retelling, da den ikke er tæt nok på det originaleværk, men omvendt kan det ikke være en retelling, fordi den er alt for tæt på det originaleværk. Så den ligger lige et sted der midt imellem, og passer dårligt ind alle steder. Lad mig prøve at forklare det lidt bedre så det giver mening: Jeg foretrækker at se det som en retelling (genfortælling) for hvis jeg gør det, så er det en udemærket lille historie, men jeg kommer hele tiden til at sammenligne den med originaludgaven fordi den ligger sig lige opad, og det er problematisk for så ændre jeg opfattelse af historien, og synes den er ganske håbløs og ligegyldig. Jeg bliver irriteret over at historien presser sig ind og vil overtage det billede og den opfattelse jeg har af historien. Hvis det havde været en retelling havde jeg været mere åben og havde set historien som enkeltstående, med genkendelige tråde hen til den originale historie.



SHARE:

3 kommentarer

  1. Åh, der er lidt skuffende, for umiddelbart blev jeg helt forelsket bare ved at se billederne her :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er mega ærgerligt. Jeg var også voldsomt skuffet, for det er bare en noget så fin bog.

      Slet
  2. Åh, hvor ærgerligt! Bogen er i det mindste virkelig flot, så om ikke andet kan den bruges som pynt! :)

    SvarSlet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig