fredag den 11. september 2015

Oprah Winfrey - hvad jeg ved med sikkerhed




Oprah Winfrey - hvad jeg ved med sikkerhed

Forfatter: Oprah Winfrey
Originalsprog: Engelsk, Oprah Winfrey - what I know for sure
Genre: Biografisk
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Rosinante & co.

Tak til Rosinante & co. for anmeldereksemplaret







En ærlig, personlig og inspirerende bog fuld af livskloge klummer fra en af verdens mest kendte og respekterede kvinder.

Hun blev undfanget ved et uromantisk engangsknald. Hun var et uønsket barn, født uden kærlighed. Den eneste følelse, hun husker fra sin opvækst, er ensomhed. I dag er hun en af verdens mest respekterede og beundrede offentlige personligheder. I bogen her fortæller Oprah Winfrey om, hvordan hun, mod alle odds, har skabt sig et liv fuldt af stjernestunder og nære, varme venskaber.



Jeg har egentlig aldrig været den store fan af Oprah Winfrey, (udover at jeg er fan af hendes Chai te) som mange andre, jeg har mere haft en meget neutral holdning til den ellers meget kendte personlighed. Men jeg er meget nysgerrig på hvordan hun har formået at opretholde sådan en respektfuld facade overfor verden - det er der ikke ret mange der formår når de er så meget i mediernes søgelys som Oprah. Og man må sige at min respekt for hende er vokset, efter at have læst den her bog, for nøj, hvor har hun meget visdom at bruse ud med.

Bogen her er små korte tekster fra hendes klumme - what I know for sure, som hun havde mange år i magasinet O (som er hendes eget magasin). Så den her bog er altså en redigeret samling af alle hendes guldkorn gennem 14 år. De er alle erfaringer hun selv har gjort gennem sit eget liv, og gennem hendes egne observationer. Så selvom om denne bog ikke direkte er en biografi, så kommer vi alligevel helt tæt på Oprah som person. Vi er helt nede hvor det er hudløst ærligt og menneskeligt, samtidig med der er en respektfuld distance, så man selv kan spejle sig i nogle af teksterne.

Det er en forholdsvis kort bog, men jeg læste den ikke så hurtigt. Det er nærmest heller ikke en bog der egner sig til at blive læst hurtigt, for efter hver tekst sidder man automatisk og reflektere. Det fungerede super godt at tage et par tekster her og der, og på den måde var det næsten som at have en ekstra god ven at dele tingene med.

Og som om Oprah ikke er multitalent nok, så kan hun da helt sikkert også sætte vismand på cv'et. Det er super gode refleksioner hun har gjort sig her og det er umuligt ikke at tage noget visdom til sig. Guskelov. Bogen er virkelig super god og utrolig tankevækkende - slet ikke overdrevet eller amerikaniseret, som man måske kan huske det fra hendes tidligere talkshowtid, nej den er nærværende, nede på jorden og ærlig. Det er bestemt ikke sidste gang jeg bladre i den bog.



SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig