søndag den 17. januar 2016

Giv mig et år

 
 



Giv mig et år

Forfatter: Anne Lønstrup
Genre: Biografi
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Gyldendal







Anne Laxholm er blevet et kendt navn i alle danske stuer efter at have siddet med ved dommerbordet i Vild med Dans siden 2005. I bogen fortæller hun om sit begivenhedsrige liv og sin karriere, som bl.a. omfatter flere guld-, sølv- og bronzemedaljer ved VM og EM i standarddans. Og om hvordan det hele begyndte, da hendes mand og dansepartner, Hans-Henrik, bad hende tage med til London i et år: "Giv mig et år af dit liv, og du får resten af mit", sagde han. De kom først hjem 28 år senere.



Jeg har en svaghed for biografier af personer der har opnået sine drømme, eller i hvert fald hvad jeg forestiller mig er deres drømme, og jeg har især en svaghed for det når det er en drøm som jeg selv ville have elsket at opnå. Jeg kan så levende frembringe billeder af hvordan musikken ville forfører mig ind i en harmoni hvor kun mig, dansen, musikken og min partner eksisterer mens kjolen svæver efter mig. Så jeg kunne simpelthen ikke stå for den her biografi af Anne Laxholm.

Bogen er skrevet i små brudstykker. Brudstykker af samtaler som Anne Laxholm har måttet have med forfatteren Anne Lønstrup. Hvilket jeg beklageligvis fandt meget frustrerende, da oplysninger var smidt hist og pist og jeg kunne ikke rigtig danne mig et helt klart billede af begivenhederne, og ja nogle gange fandt beskrivelserne lidt modsigende i forhold til tid og sted. Det gjorde læseoplevelse for irriterende og besværlig. Dertil fandt jeg forbavsende lidt passion til dansen mellem linjerne, og det var jo lige præcis den jeg søgte.

Selvom Anne Laxholm deler meget ud af sig selv, sit forhold til sin mor og sin mand, så følte jeg faktisk at hun delte forbavsende lidt ud af hendes egen personlighed. Hun tegner et billede af en ung lettere naiv pige, der bare fulgte strømmen, og måske er det også rigtig, men bogen formår ikke at bringe Anne Laxholm op til nutiden til den person vi ser på skærmen hver fredag i efteråret.



SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig