lørdag den 6. februar 2016

Bangebuksen




 



Bangebuksen
Forfatter: Mulmenneske
Genre: Realisme
Målgruppe: Unge
Forlag: Køter


Tak til forfatteren for anmeldereksemplaret









Storslået epos om Kristian – den almægtige abekonge, der længe inden sin fødsel blev overlistet af menneskene og dømt til evig trældom på fisting fabrikken Ørerød Gymnasium.

Således underkuet kæmper Kristian tilbage med det eneste våben han har: anonym mobning af sine jævnaldrende igennem undergrundsbladet Fisting Satire der på spidsfindig og kontroversiel vis udstiller civilisationen for hvad den er: dekadente genitalier for Jordens mest succesfulde livsform: leverpostejen.




'Bangebuksen' er et humoristisk øjebliksbillede af en ung fyrs gymnasietid - det er socialrealisme. Hovedpersonen Kristian ser hans medmennesker som dyr, hvilket giver en lidt forvirrende start, men masser af latterkramper senere.

Det sproglige mindede mig mest af alt om poetry slam - korte og kontante sætninger, no bullshit. Det gør forfatteren utrolig glimrende, og det er helt sikkert også bogens styrke. 'Bangebuksen' er sådan en type bog jeg ikke rigtig bliver tiltrukket af selv, men værdsætter når jeg en sjældent gang imellem læser en. Her skal man lede efter en handling, men ikke efter ord. Ordene er legende og levende og tempoet er så højt at man til tider får en lidt overfladisk stemning, og man kan nemt overse det lidt dybere billede af hovedpersonen som ligger mellem linjerne, og som jeg er glad for jeg nåede at fange i farten.

Bogen formår at gøre det den sætter sig for, og man er rigtig godt underholdt hele vejen igennem. Særligt, tror jeg, hvis man selv er i sin gymnasietid.





SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig