tirsdag den 16. februar 2016

Isdragen

 




Isdragen
Forfatter: George R.R. Martin
Originalsprog: Engelsk, The Ice Dragon
Genre: Fantasy -  eventyrfortælling
Målgruppe: Børn og unge
Udgiver: Gyldendal







Isdragen er et frygtet væsen, og ingen har nogensinde kunnet tæmme den. Når den flyver over landet, efterlader den et frysende koldt og øde landskab. Men Adara er ikke bange. For Adara er et vinterbarn - født under den værste frost, nogen kan huske. Og det er, som om Isdragen altid har været i hendes liv - som et glimt i det fjerne, når hun legede i sneen, længe efter de andre var gået ind i varmen.En dag slår grusomme drager fra Nord sig ned ved den fredfyldte gård, som er Adaras hjem. Og kun et vinterbarn og hendes isdrage vil kunne forhindre, at verden styrter sammen.


George R.R. Martin som børnebogsforfatter var helt sikkert noget jeg skulle opleve, især fordi han har udtalt at selve isdragen er helt hans egen opfindelse og hans tilføjelse til fantasy genren som fantasy forfatter.

Jeg synes han klare opgaven som børnebogsforfatter rigtig godt. Bogen har en fin moral og er nærmest et lille eventyr.

Illustrationerne er vidunderlige og jeg blev uden problemer draget ind i den magiske verden, hvor jeg så mødte den her omtalte isdrage. Jeg elsker ideen med isdragen, men jeg ville ønske at den havde haft en større rolle i bogen. På en måde var den en smule overflødig, for man kunne have indsat et hvilket som helst andet isdyr ind i stedet. Så når nu han har opfundet det her dyr til fantasy-genren, kunne det havde været fedt med flere detaljer. Men måske er det meningen - for at gøre isdragen mere universal.




SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig