fredag den 25. marts 2016

Tanker om mit nye hjemmebibliotek #1


Jeg håber I har en dejlig påske. Min går primært med at opbygge mit nye hjemmebibliotek, som tager meget længere tid end forventet - måske fordi jeg har for mange bøger. (Nej, vel, man kan aldrig have for mange bøger)

Jeg har så længe jeg kunne huske altid drømt om at have et rum, der hvor jeg boede som jeg kunne kalde et bibliotek. Til formålet har jeg altid gemt alle bøger jeg fik, selv bøger jeg vidste jeg aldrig ville læse. Jeg havde den her ide om at de skulle da selvfølgelig med i mit bibliotek, for måske ville de bliver læst af andre en dag. Det paradoksale er dog at jeg aldrig låner mine bøger ud til andre. Årsagen: Af skade bliver man klog. Enten har jeg ikke fået bogen tilbage, eller også er den kommet tilbage i anden stand end den blev lånt ud. For selvfølgelig er det ikke alle der er så skøre som mig at de ligefrem sidder og klemmer ryggen sammen på en bog de læser for at undgå det frygtelige knæk i ryggen. For mig skal bøger helst se ud som om de er nye på trods af at de er læst. Et æseløre eller mærker der vidner om at bogen har været på gulvet er noget der genere mere end bare mit øje.

De fleste har det nok modsat, at bøger helst skal se ud som om de er brugte, men for mig er bøger mere end bare papir og en smuk forside. På mange måder er de små skatte, som jeg bevarer så urørte som muligt for - ja hvorfor? Det svar leder jeg stadig efter.







Så nu hvor jeg har hvert eneste af mine bøger i hånden står jeg med et dilemma. Hvis jeg fylder mit nye hjemmebibliotek med bøger der ikke er til mig eller min kæreste, hvem fylder jeg det så ud til? Især hvis jeg aldrig låner bøgerne ud. Er det så ikke bedre at give dem væk til andre som kan få glæde af dem i stedet for at de bare står og samler støv? Svaret er uden tvivl ja, men efter at jeg aldrig har skilt mig af med bøger, så kan jeg godt sige jer at det er svært at skulle tænke i de baner nu. Så ligenu sætter jeg de bøger ind bagved, så jeg danner to rækker af bøger - her vil de nok bliver glemt lidt, indtil jeg en dag husker dem, og giver dem nye ejere. Er det ikke skørt at man tænker på bøger som en slags bekendte - ja ligefrem venner. Det er jo ret så døde ting, men omvendt er der bare liv i dem, for de er andre menneskers tanker, historier og blod, sved og tårer. Måske er det også heri jeg skal finde svaret på hvorfor jeg behandler dem med forsigtighed.

På billederne kan I se nedbrud af det gamle bibliotek (de brune kedelige reoler) og begyndelsen af det nye.

 

SHARE:

6 kommentarer

  1. Hvor ser det bare flot ud! :D Har selv en lille drøm et lille hjemmebibliotek engang. :D
    Og hvor har du dog ret. Bøger er ikke kun ord på papir, det er påmindelser om eventyre man har kastet sig ud i og dejlige stunder tilbragt i diverse læse stillinger. Bare synet af en gammel "ven" kan bringe dejlige minder frem, og følelsen man havde da man stadig var i den eventyrlige verden som bogen gemmer på. :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kunne ikke være mere enig. Bøger er i høj grad minder og gamle venner og jeg føler mig utrolig beriget når jeg går og sætter bøger på hylderne.

      Slet
  2. Dit upcoming bibliotek ser meget smukt ud! Sætter du dem op efter forlag, genre, forfatter eller noget helt fjerde?


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, det begynder at ligne noget nu, så jeg glæder mig til at få det sidste på plads. Jeg regner med at lave et indlæg om hvilke tanker jeg har gjort mig omkring hvordan jeg har kategoriseret dem, for det er virkelig også noget af det jeg har haft svært ved at finde ud af.

      Slet
  3. Åh, det er sådan et bibliotek jeg drømmer om. Selvom jeg slet ikke har det som dig. Jeg er nøjagtig lige så glad for bøger, der ser brugte ud. Næsten mere, faktisk. Men jeg har også bøger i 2 lag i reolerne, og har meget svært ved at skille mig af med bøger jeg aldrig kommer til at læse.

    Jeg har lige startet en ny blog med et projekt der går ud på at læse 100 bøger fra 100 lande. Kig forbi hvis du har lyst :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kender rigtig mange der har det ligesom dig, og jeg kan sagtens sætte mig ind i det, og på mange måder ville jeg ønske at jeg havde det sådan. ;0) Jeg har endnu heller ikke smidt en bog ud - jeg kan ikke nænne det.
      Lyder super spændende med din nye blog - virkelig fedt koncept.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig