søndag den 22. maj 2016

Skrivetid 4/7: Effektiviser din skrivetid


Skrivetid er en ny skrivetip-serie hvor jeg uddybende skriver hvordan jeg ENDELIG fandt skrivetiden igen, og som jeg håber kan inspirerer andre. Jeg gik igennem 7 punkter, der hver gav mig en masse at tænke over og som skulle prøves frem, men som til sidst gav mig min skrivetid og ikke mindst skriveglæde tilbage. De syv punkter skriver jeg om her den næste stykke tid – hver anden søndag.

Nu har du måske fundet noget skrivetid og planlagt det – nu skal vi så se om vi kan optimere den tid.

For at effektivisere din tid så planlæg så vidt muligt at skrive hver dag – på den måde spare du tid på at skulle til at sætte dig ind i din historie igen på ny. Så er den frisk i erindringen og det bliver nemmere at komme i skriveflow dag for dag. Selv fem minutters skrivetid på en dag er bedre end hvis du springer over fordi du synes det er for lidt tid.





Derudover så prøv dig frem og find ud af hvilke tidspunkter på døgnet du skriver bedst, og så planlæg med fordel at skrive på de tidspunkter. Hvis du skriver bedst om morgnen kan du overveje om du kan stå lidt før op og skrive der, inden du skal på arbejde og mens der endnu er ro i huset?

Hemingway sluttede altid midt i en sætning når han stoppede med at skrive, på den måde fandt han ud af at det var meget nemmere at komme i gang dagen efter. Jeg har ikke helt gjort som Hemingway, men jeg kan godt mærke at det er bedre at slutte på et sted jeg synes er vildt spændende at skrive om, end at slutte i en scene jeg er træt af. Hvis jeg ender med at gøre sidstnævnte så starter jeg altid på noget nyt dagen efter for så at vende tilbage til det trælse stykke når jeg er kommet bedre i gang.

Gem med fordel også research til bagefter. Det er utrolig flowdræbende at skulle stoppe skrivningen for lige at tjekke nogle ting efter. Så eventuelt (XXXX: Find rigtig øjenfarve) Eller lignende søgbare ting ind i stedet for.

Forsøg dig frem om det fungerer at tage en 5 minutters flowskrivning så du på den måde får skrevet dig varm og ikke får lavet så mange startfejl.

SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig