søndag den 9. oktober 2016

Becoming a writer






Becoming a writer

Forfatter: Dorothea Brande
Genre: Fagbog om at skrive
Målgruppe: Alle skriveglade mennesker

Bogen fås ikke på dansk



Refreshingly slim, beautifully written and deliciously elegant, Dorothea Brande's Becoming a Writer remains evergreen decades after it was first written. Brande believed passionately that although people have varying amounts of talent, anyone can write. It's just a question of finding the "writer's magic"--a degree of which is in us all. She also insists that writing can be both taught and learned. So she is enraged by the pessimistic authors of so many writing books who rejoice in trying to put off the aspiring writer by constantly stressing how difficult it all is.



Jeg læste på et tidspunkt at Hilary Mantel anbefalede den her bog og anbefalede at man gjorde ALT hvad der stod i den. Så det lovede jo rigtig godt. Så læses det skulle den. Det var først da jeg gik i gang med at læse den, at jeg fandt ud af at bogen faktisk blev skrevet i 1930'erne. Men under læsningen blev jeg klar over, at det bestemt ikke gjorde nogen forskel. Der er ikke nogen forskel på hvad en forfatter måtte overkomme hos sig selv dengang kontra nu. Og jeg forstår godt hvorfor Hilary Mantel anbefaler den.

'Becoming a writer' handler om sin indre kritiker, men den handler i høj grad også om noget lidt mere interessant, nemlig hvordan man kan arbejde med sin underbevidsthed og hvordan man rent praktisk kan bruge sin indre kritikker til at arbejde for en og ikke imod en. Jo jeg har læst andre bøger om emnet, men jeg har aldrig fået det fortalt som Dorothea Brande gør, og hun fortæller det virkelig godt på sin helt egen no nonsense facon. Hun kommer helt konkrete råd til hvordan man skal gøre og hvorfor det virker.

Hun fortæller hvad vi bruger for meget energi på, at vi nogen gange skal gå et skridt tilbage for at få balance. Hun får dig til at ligge mærke til og undersøge hvordan du skriver bedst, om det er lige efter du har danset, taget en lur osv. Hun fortæller at du bliver nødt til reagerer forskelligt ud fra om du skriver eller om du redigerer. Ja hun fortæller en hel masse og det er virkelig inspirerende. Og jeg har helt lyst til at læse bogen forfra, for der er så mange kloge ting som man godt kan tåle at høre nogle gange. Især hvis man er så tykhovedet som jeg er når det kommer til at skrive.

Så ligesom Hilary Mantel, så kan jeg virkelig anbefale den her bog, hvis du ligesom jeg har en lidt for godt udviklet indre kritiker. Ja eller bare hvis du er lidt stuck i skriveriet.

SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig