tirsdag den 22. november 2016

Sæsonlæsning - jul

Sæsonlæsning er en ny serie, hvor jeg skriver lidt om hvad sæsonlæsning betyder for mig, anbefaler bøger og skriver hvad jeg kunne tænke mig at læse. 



Jul! Jeg er pjattet med jul. Jeg elsker alt ved den. At købe gave til andre, hygge om andre, brænde et utal af stearinlys, bage småkager og andre julelækkerier. Så jul for mig betyder også julefilm og julelæsning. Jo mere julestemning der er at finde i bøgerne jo bedre. Et år ratede jeg sågar mine julelæsning på to måder, et stjernesystem som sædvanlig og et snefnugsystem der skulle rate julestemningen i bogen.

Jeg lavede sidste år en top ti NA/YA julebogsliste, og den kan du finde lige her. Dem anbefaler jeg hvis du har det på samme måde som mig og ikke kan få nok at julestemning, juleromaner og familiehygge i dine bøger til juletid.

I år er ingen undtagelse – men hvor er det svært på forhånd at vide hvilke bøger der rummer mest julestemning. Når jeg skriver julestemning, så mener jeg alle mulige og umulige detaljer omkring jul. Alt ligefra beskrivelser af varm chokolade med pebermynte stokke til en beskrivelse af juletræs-pyntning i familien. 




En bog/historie (historie da den findes i et utal af variationer og filmatiseringer) der er indbegrebet af jul er selvfølgelig Dickens ’A Christmas Carol’ – den er fantastisk og det er nærmest ingen jul uden den historie i et eller andet format.

Jeg har tradition tro (ingen jul uden en masse traditioner vel) samlet en lille stak julede bøger til årets jule sæsonlæsning. Jeg ved ikke om jeg når dem alle men jeg synes det er rart at have et lille udvalg. At de er forskellige er et bevidst valg. 




Jeg har valgt en klassikker ’The nut cracker’, fordi jeg tror at juleklassikkere der har ramt så mange andre gennem tiden må været et godt bud på den optimale julehistorie. ’Greenglass House’ lyder finurlig og fantasifuld og skrevet til børn – så det kan da kun blive et fantastisk juleeventyr. 





’Winter Wonderland’ er i kategorien jule-chick-lit, så jeg regner med at den er fyldt med en kærlighed og snefnug. ’What light’ er den eneste 2016 udgave jeg har valgt og så er det en YA der handler om en familie der har en christmas farm – what’s not to like. Jeg har valgt den fremfor den ellers mere hypede ’ The Twelve Days of Dash and Lily’ da jeg faktisk ikke rigtig synes om ’ Dash & Lily's Book of Dares’ og i en anmeldelse har jeg læst at den nye bog har lidt nogle af de samme issues jeg ikke brød mig om ved den første bog.

Desuden har jeg Lori Wildes ’I’ll be home for Christmas’ og ’The Bridge’ af Karen Kingsbury til at ligge på min mofibo bogreol hvis nu jeg skulle være på farten. Jeg overvejer også kraftigt endelig at få læst ’Little Women’ af Louisa May Alcott i år, men det er en lidt større sag at gå i gang med, men den skulle indeholde nogle skønne julede scener.



Det er min julelæsningsanbefaling og julelæsningsliste. Er du til juletema-læsning?

SHARE:

6 kommentarer

  1. Hvor skønt med julelæsning! Jeg skal læse den 4. Harry Potter (har startet en tradition med at genlæse en Harry Potter-bog hver december), og så har jeg bestilt Belinda Jones' Winter Wonderland - den lyder så hyggelig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den lyder nemlig mega hyggelig ikke? Jeg var helt øv over jeg ikke nåede den sidste år, så i år skal jeg nå den. :0)
      Fantastisk ide med at læse Harry Potter bøgerne til jul. Det gad jeg også godt, men jeg tror jeg må nøjes med filmene i år, jeg kan vidst ikke rigtig nå at læse bøgerne, men jeg brænder for snart at læse dem igen! Især efter at jeg lige har set Fantastiske skabninger i biografen.

      Slet
  2. Jeg læste The Nutcracker sidste år, og den er virkelig sød, men jeg kunne ikke lade være med at forestille mig Barbie filmen for mig da jeg læste den :)
    Men jeg har også fundet en minimal stak frem af julebøger jeg håber at få læst, og få lidt ekstra julestemning den vej igennem :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha... ja det kan jeg godt følge. Jeg tror også jeg kommer til at se en Mickey udgave for mig når jeg læser den så, for den har jeg godt nok set mange gange. :0)

      Slet
  3. 'The Nutcracker' fik mig virkelig i julehumør, men måske især fordi jeg så den som tegnefilm hver jul, som barn :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er lidt ligesom med The Christmas carol, den går også igen i alle mulige former hver jul. Hvilket bare gør dem til den ultimative julelæsning. :0)

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig