mandag den 23. januar 2017

Top 10 bedste bøger jeg har læst 2016



Det er altid så svært at udvælge de ti bedste. Især når man har læst så meget godt i 2016 som jeg har. Jeg synes listen mangler både Patrick Ness, Lucinda Riley, Philippa Gregory, Siri Pettersen, Simona Ahrnstedt, Mhairi McFarlane og Nicole Boyle Rødtnes, men uanset hvordan jeg vender og drejer de her 10 bøger, så er det dem der har gjort mest indtryk, eller betydet mest for mig i 2016.



The Shadow Queen – ja, jeg kan næsten ikke sige mere end jeg allerede har gjort her




Harry Potter og det forbanede barn – jeg elskede den bare virkelig virkelig meget, trods dens fejl og manglende Rowling grundighed





Hvor der er vilje – Jeg skal så meget læse videre på den her historie i år og jeg kan bare ikke vente. Den er vildt spændende. Historisk slægtsroman der foregår i England og en portion starcrossed lovers – den her bog er som skrevet til mig. 




Becoming a writer – aldrig har jeg læst en bog om at skrive der har hjulpet mig så meget som denne. Den er jeg evigt taknemmelig og selvom jeg har læst den som e-bog har jeg bestilt den hjem i fysisk udgave også. 




Royal Wedding. Princess Diaries serien har jeg nærmest vokset op med. Jeg elskede den skønne, mega sjove og lyserøde sag og fortsættelsen her var bare virkelig vidunderlig og totalt Meg Cabot i sit es.





Lady Susan. Selvom det som sådan ikke føltes som en færdig historie, så er jeg betaget af den. Jeg blev nærmest blæst bagover af Jane Austens evner. Jeg havde aldrig i min vildeste fantasi troedet at hun ville skrive en karakter som Lady Susan og hvor jeg dog bare holder endnu mere af hendes forfatterskab for det!



De smukkeste – ja på en måde har jeg det helt skidt med den er på listen, for hold da op hvor er den historie modbydelig og virkelig grufuld. Maridtsvækkende. Ja på alle måder en historie som jeg normalt ville holde mig langt fra, og undgå at læse. Men jeg tænkte, hey, min navnesøster skal jeg da læse. Det prøvede jeg og jeg må sige at Karin Slaughter VIRKELIG skriver godt. Jeg var fængslet til hendes historier trods dens modbydelige karakter. Jeg elskede hovedpersonens udvikling og historiens plottvist og genialitet – på trods af brutaliteten. 





The Raven Boys – meget anderledes ungdoms fantasybog end noget jeg tidligere har læst, men jeg blev på et øjeblik forelsket i personerne, og den vidunderlige verden forfatteren har skabt. Dertil er det skrivetekniske indimellem intet mindre end genialt. Man kan virkelig kun beundre Maggie Stiefvaters evner og smukke sprog. Jeg læste den i starten af sidste år i forbindelse med en udgivelse på Turbine forlaget, og YAY, den udkommer på dansk i år den 15 juni.
Som den eneste af bøgerne i indlægget her, linker jeg ikke til en anmeldelse (Ud over Shadow Queen der jo nærmest er et fangirl indlæg), da jeg jo sjovt nok er mere end almindelige subjektiv når det kommer til en bog som jeg har haft indflydelse på skulle ind på det danske marked. MEN jeg kommer nok med et fangirl indlæg op til udgivelsen (fordi den er awesome!!) - når jeg også har fået den danske oversættelse læst.





Belgravia er en af den type bøger, som bare vokser og vokser i ens bevidsthed efter endt læsning. Jeg var ikke helt selv klar over hvor glad jeg var for bogen under læsning, men her bagefter nærmest savner jeg den oplevelse jeg havde da jeg læste den. Jeg tror det for mig har meget at gøre med at jeg faktisk er vokset op med engelske ’adelige’ kærlighedshistorier. Barbara Carltand, Victoria Holt – senere mere over i Julia Quinn og Lisa Kleypas. Jeg læste nemlig alt hvad jeg kunne komme i nærheden af efter jeg havde læst Jane Austens Pride and Prejudice i tidernes morgen, jeg ville bare have mere. Mere England, mere historisk, mere kærlighed, flere kjoler, mere galanteri og manerer. Belgravia opfyldte også alt dette og samtidig havde det en kvalitet som mange af de bøger der findes på markedet mangler. 




Det skjulte orakel. Endelig får vi historien jeg har sukket efter siden Rick Riordans første bog i det græske univers. Jeg elsker at han har sat en gud i hovedpersonen og det er ingen ringerer end Apollo. Jeg elsker humoren og den fantastiske historie som Rick Riordan leverer igen og igen.

SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig