tirsdag den 14. februar 2017

Valentinsdag og romance sæsonlæsning




Valentinsdag er all about kærlighed, men dagen betyder noget forskelligt for forskellige mennesker. Nogle hader måske Valentins dag, måske fordi de er single, eller måske af helt andre grunde. Andre formår at gøre valentinsdag til et mere abstrakt begreb og gør dettil en dag hvor de sætter kærlighed til sig selv i højsædet. Den ide elsker jeg personlig. Jeg holder selv meget af at betragte dagen abstrakt – altså så det er kærlighed til alle mennesker, venner, familie osv. Det modsiger sådan set lidt hvordan vi fejre det herhjemme, for de sidste mange år har dagen bare handlet om to mennesker, mig og min mand. Men jeg er ikke i tvivl om at hvis jeg ikke havde min mand i mit liv, så ville jeg finde en måde at fejre dagen på under alle omstændigheder. (Eller også total bitter) Jeg er nemlig vild med kærlighed.

Det er ikke nogen hemmelighed at en af mine absolutte yndling genre er romance – og altså ikke bare som subgenre, men som hovedgenre. Jeg elsker at læse om kærlighed i alle afskygninger og jeg elsker at de fleste bøger i en eller anden form har det som subgenre, men jeg knuselsker bøger der har kærlighed som hovedfokus. Så i dagens anledning vil jeg vise bøger som har netop det: Kærlighed som hovedgenre. Jeg vil vise episke kærlighedshistorier, de kærlighedshistorier jeg ser frem til at læse i frem tiden og de kærlighedshistorier som jeg stærkt kan anbefale fordi de er virkelig skønne og fordi det er som at åbne den bedste æske chokolade med alle ens favoritter og den slags der får en til højlydt at sige mmmmm….


Episke kærlighedshistorier:

For mig findes der fire helt store episke kærlighedshistorier, som selvfølgelig handler om mange andre ting, men for mig er det kærlighedshistorien der gør de her bøger så FÆNEMONALE. Her drejer det sig om:

Stolthed og fordom (Pride and Prejudice).
Jane Eyre
Borte med Blæsten (Gone with the wind)
Stormfulde højder (Wuthering Hights)

To af disse kærlighedshistorier ender knap så lykkelig som de to andre, men det gør dem på ingen måde mindre smukke. Stormfulde højder foretrækker jeg at se i filmatiseret udgave, da jeg ikke var vanvittig vild med Emily Brontes skrivestil. Eller det er forkert at sige, jeg synes nok bare den gør historien utrolig tung, på den der ’hårde at læse måde’.







Fremtidig kærlighedshistorier jeg ønsker at læse:

Beauty and the Beast
Romeo & Juliet
The Princess Bride

Disse tre, har jeg selvfølgelig set i filmatiseret udgave, men fy og skam, jeg har aldrig fået dem læst. Så det er helt sikkert tre der står aller øverst på min liste.



Kærlighedsromaner jeg ellers vil anbefale:

Åh… kærlighedsromaner er for mig noget at det nemmeste at anbefale, så derfor har jeg svært ved at stoppe mig selv igen. But here goes: The Notebook – se den på film – jeg stor tuder ALTID til den film. Men den er SÅ fantastisk. Bogen er ikke nær så skarp.

Twilight, Hunger Games og Fifty Shades of Grey skal helt klart nævnes, da det er nogle af de bedste i nyere tid. Outlander er ret så interessant og aktuel i øjeblikket, og jeg tager selv tilløb til at læse videre. De romaner er bare noget så uhyrlig lange.







Af kærlighedsforfattere så synes jeg man skal kigge efter disse navne, hvis man ligesom jeg er til kærlighedshistorier med kærlighed på. Listet efter genre (men igen med stor fokus på kærlighed):

Real time historical / Classic:s Jane Austen og Brontë helt klart
YA realisme: Kasie West og Tammara Webbers Easy – har lige opdaget at hun har skrevet 2 bøger mere i serien! What … !!
NA realisme: Samantha Young
Erotic: E.L. James
Historical romance - set in regency/victoria England: Lisa Kelypas og Julia Quinn
Voksen nutidig realisme: Simona Ahrnstedt
Humor: Mhairi McFarlane, Sophie Kinsella og så må jeg altså lige nævne 'Austenland' igen, igen, fordi den er så fantastisk af Shannon Hale
Fantasy: Stephenie Meyers Twiligh saga (paranormal), Sarah J. Maas ('let' high fantasy) og Maria V. Snyder study serie (high fantasy)
Dystopia/sci-fi: The Host – Stephenie Meyer (sci-fi) og The Hunger Games af Suzanne Collins (Dystopia)
Timetravel: Outlander af Diana Gabaldon og Kirstin Geir’s Rubinrød serie
Epic romance som subgenre: Lord of the Rings

Hvis du har nogle kærlighedshisorier du kan anbefale, så tøv endelig ikke med at smide mig en kommentar. Jeg vil rigtig gerne have inspiration til nye fantastiske opdagelser.



SHARE:

6 kommentarer

  1. Jeg ved nu ikke om jeg vil sige at Sarah J Maas er 'let' high fantasy, eller 'let' kærlighed for den sags skyld. De seneste bøger er ret så voksne. Den 5 ToG bog havde sågar en advarsel med ikke for sarte sjæle pga voksent indhold ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg mener det heller ikke som 'let' i den forstand. Det jeg mener med let er i forhold til genren high fantasy. Det er de første bøger og noveller i hvert fald som jeg har læst. Altså mere end pageturner end f.eks. George R.R. Martin.

      Slet
  2. Jeg anede ikke at 'Beauty and the Beast' fandtes som bog. Den må jeg læse på et tidspunkt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den er jeg også rigtig spændt på og endelig fandt jeg en flot udgave af den. Jo, mange af Disney klassikkerne bygger faktisk på bøger - de fleste faktisk, især af de gamle.

      Slet
  3. Svar
    1. Tak, søde Rikke. :0) Glad for du kan lide det.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig