tirsdag den 28. marts 2017

Ved daggry dør mørket





Ved daggry dør mørket

Forfatter: E.B. Heimdal
Serie: Morgendagens Børn #1
Genre: Dystopi
Målgruppe: Unge og opefter
Udgiver: Lindbak + Lindbak

Tak til forlaget Lindbak + Lindbak for anmeldereksemplaret

Skye og hendes tvillingbror, Ecco, kæmper for at overleve i en verden uden voksne. I fem år har de vandret i skovene alene. Men de er ikke de eneste. Andre grupper af børn lurer ude i vildmarken. Nogle er fjender. Andre er venner. Hvem kan de stole på? Skye og Ecco finder snart ud af, hvor langt de selv er villige til at gå for at overleve. Og hvad med den mystiske sygdom, som slog alle de voksne ihjel - er den vendt tilbage?


Bogen her er egentlig ok - den lider bare under at jeg er ved at kører træt i dystopier, og at jeg ikke helt kan med skrivestilen. Og så ledte den mine tanker hen på Fluernes Herre, hvilket for mig ikke er en positiv ting, da jeg virkelig hadede den film.

Skrivestilen er alt for fortællende. Lidt som at læse et filmmanus. Men det bliver alt for hårdt i længden når det er over så mange sider og uden så mange replikker som man ellers finder i et filmmanus. Dertil så skulle man virkelig have overvejet at skrive de første 150 sider om, de er meget tunge og kunne have været opsummeret meget hurtigere. De gør ikke ret meget godt for historien fordi man når at kede sig alt for meget og jeg kan være bange for at de fleste dropper bogen før den sådan rigtig kommer i gang.

Forfatteren har virkelig tænkt meget over hvad det vil sige at skulle overleve og det er et af de elementer jeg rigtig godt kunne lide. Men jeg håber at der næste gang bliver tænkt ligeså meget i hovedpersonerne. For så tror jeg den kunne være fed.

Dermed sagt så bliver bogen virkelig interessant i den sidste halvdel og hvis man kan med skrivestilen, så tror jeg bestemt man vil kunne få noget ud af at læse bogen til ende.




SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig