onsdag den 28. juni 2017

Witcheren: Det sidste ønske






Witcheren: Det sidste ønske

Forfatter: Andrzej Sapkowski
Serie: Witcheren #1
Originalsprog: Polsk, Ostatnie życzenie
Genre: High fantasy
Målgruppe: Alle high fantasy fans
Udgiver: Gyldendal


Tak til Plusbog for anmeldereksemplaret


Geralt er witcher, en mand, der gennem hård træning og magiske drikke er blevet monsterjæger og koldblodig kriger. Han rider fra landsby til landsby for at tilintetgøre frygtindgydende monstre og dæmoner, som hærger landet og overfalder uskyldige mennesker. Men ikke alt, der ser uhyggeligt ud, er ondt – ikke alt, der ser harmløst ud, er godt. Geralt er heldigvis i besiddelse af overnaturlige kræfter fx forstærket syn, evne til hurtig heling og delvis immunitet over for menneskelige følelser, hvilket gør ham til en imponerende og ubarmhjertig dræber.


Historien om Witcheren er ikke nogen ny fortælling, rigtig mange kender den episke historie om Geralt fra computerspillet. Det skulle være absolut en af de bedste historier indenfor fantasy computerspil. Så da jeg hørte det var det store spørgsmål så til mig selv: hvorfor har jeg så ikke spillet det?! Ja, hvis jeg havde vidst det fandtes, så havde jeg også gjort det for længst.

Men nu er den udkommet som bog og flere bind er planlagt i serien. Historierne skulle vidst flette sammen med computerspils historierne, og altså ikke direkte afskrivning. Det er fantasy i den gode tungere ende, det vil sige, high/epic fantasy.

Spilleverdenens svar på Game of Thrones står der på bogens forside og det virker det i sandhed til at det bliver, for netflix er i øjeblikket i gang med at producerer en tv-serie på hele Witcheren universet. Nyheden gjorde mig rigtig glad, for det varer nok ikke længe før Game of Thrones tv-serien takker af, og hvad skal vi fantasy elskere så se?!

Jeg synes historien var en smule rodet, i hvert fald for mig der ikke har spillet computer spillet, men jeg elsker universet og personerne. Og historien kan sagtens læses selvom man ikke kender verden i forvejen, men det er helt sikkert en fordel hvis man gør. Især fordi historien er delt op i en masse flash-backs frem og tilbage, så man skal nogle gange holde tungen lige i munden.

Men jeg fik virkelig meget blod på tanden efter mere, og har både rodet mig ud i at købe computerspillet (ja ved ikke hvornår jeg skal få tid til det) og så ser jeg virkelig frem til tv-serien, som jeg tror bliver mega fed. Potentialet er der virkelig!








SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig