torsdag den 14. september 2017

Ursiderne







Ursiderne

Forfatter: Nanna Foss
Serie: Spektrum #3
Genre: Fantasy/sci-fi/tidsrejser
Målgruppe: YA og opefter
Udgiver: Tellerup


Tak til Tellerup for anmeldereksemplaret


16-årige Nasrin møder den dreng som reddede hendes liv da hun var lille. Han kan bare ikke huske hende, og han er ikke blevet ældre i de syv år der er gået. Desuden var han ikke blind. Men hun er helt sikker: Det er den samme person. Drengens venner er mistroiske over for Nasrin. De snakker om uhyggelige skyggevæsner og om tidsrejser. Nasrin vil ikke blandes ind i deres mærkelige projekt. Men hun ønsker desperat at forhindre noget i fortiden. Én bestemt ting. Og måske kan det rent faktisk lykkes. Hvis hun tænker sig om. Hvis hun tager de rette beslutninger.


Først og fremmest: Hvis du elsker fantasy og tidsrejser og ikke allerede har læst Nanna Foss, så må du endelig ikke snyde dig selv. For Nannas Spektrum serie er indtil videre den absolutte bedste dansk skrevne fantasy serie på markedet. Uden tvivl. Ja, ja faktisk den bedste danske serie for unge.

Spektrum-serien er et must read for enhver fantasy nørd, men selv hvis du ikke normalt er til fantasy så er jeg sikker på du vil elske historien alligevel. For det er på mange måder lige så meget en realisme historie. Fordi historien handler om mennesker, venskaber og kærlighed og alle de andre ting mennesker imellem. Tidrejse elementerne giver den bare et helt nyere og højere niveau.

Det bedste ved serien er helt sikkert at personerne er så virkelighedstro som de er. Man kan finde sig selv i dem alle. I starten havde jeg lidt svært ved at købe de manglende spørgsmålstegn som hovedpersonen Nasrin aldrig stiller - for mange gange føltes det hun sagde alligevel som spørgsmål eller i hvert fald underforståede spørgsmål. Men ved I hvad? Jeg opdagede lidt mig selv der i Nasrin. For i lange perioder af min barndom og teenage år, bad jeg aldrig om hjælp. For så skyldte jeg heller ikke nogen noget. Det er på samme måde lidt det der sker ved Nasrin, så ja, i bund og grund; hvis det giver mening for Nasrin så køber jeg den 100%.

Jeg elsker at Nanna ikke bare hviler på at hendes personer bærer historien, men rent faktisk udvikler et plot og en historie der er spændende og fængende samtidig. Historien er på alle måder både overraskende og til tider hjerteskærende. Dertil skriver Nanna virkelig godt og hun følger virkelig med tiden inden for den genre hun skriver. Man kan mærke at hun elsker det hun laver.

Jeg elskede at vi i Ursiderne møder nogle af de klassiske problemstillinger ved tidsrejser - kan man ændre fortiden? Jeg elskede kærlighedshistorien. Den var epic. Dejlig underspillet på en eller anden måde, hvilket var forfriskende til en afveksling. Men virkelig noget der gav sommerfugle eller ciderbobler i maven. For hvis der er noget Nanna også kan, så er det at beskrive følelser, så man virkelig kan mærke det. Jeg elsker at man på samme tid både kan mærke at Nanna har været på forfatterskole, men uden at hendes fantastiske skrivestil har ændret karakter. Det er stadig hendes unikke stemme fra de to første boger som vi mærkede i 1'ere nog 2'eren og jeg synes den er helt fantastisk!

Bogen indeholder en række 'visuelle' sorte sider som fint giver mening til historien. Men jeg ville sagtens have kunnet undvære dem for historien. Visuelt værdsætter jeg dem, men jeg havde nok i virkeligheden hellere fortrukket Nannas 'normale' måde at beskrive historien på.

Jeg kan ikke udtrykke med ord hvor meget jeg elsker den her serie. Det fornemmer man måske lidt ved den efterhånden lange anmeldelse. Den er virkelig, virkelig fantastisk. Jeg har bare ét problem. Hvordan skal jeg nogensinde kunne vente på den næste bog i serien!





SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig