søndag den 19. november 2017

Ben i alle retninger







Ben i alle retninger - om den morderne børne- og ungdomslitteratur

Forfatter: Trine May
Genre: Fagbog
Målgruppe: Alle der arbejder med eller interessere sig for realisme indenfor børne- og ungdomslitteratur
Udgiver: Høst og søn


Tak til Rosinante og co. for anmeldereksemplaret


I 1967 udkom fem børnebøger, som skulle vise sig at få afgørende betydning for den danske børnelitteraturs udvikling. De fem bøger var Ole Lund Kirkegaards Lille Virgil, Cecil Bødkers Silas og den sorte hoppe, Halfdan Rasmussens Halfdans ABC, Flemming Quist Møllers Cykelmyggen Egon og Benny Andersens Snøvsen og Eigil og katten i sækken. Med udgangspunkt i de fem værker giver Trine May en status over børne- og ungdomslitteraturen anno 2017. Bogen afsluttes med et fagdidaktisk efterskrift.


'Ben i alle retninger' er en klog og velskrevet bog om børne- og ungdomslitteratur. Den er en super god gennemgang af litteratur, og den man bliver ført up to date på en hurtig og sikker måde.

Jeg synes det er vigtigt at holde sig opdateret, hvis man selv skriver til den målgruppe. Det var derfor jeg selv ville læse bogen - for at komme ind i et klogere hoved end mit når det drejer sig om tendenser i børnelitteratur. Derfor har jeg også valgt at ligge anmeldelsen i min skrivetip-søndag. For  det er virkelig vigtigt at holde sig opdateret og gøre sig endnu klogere på målgruppen og tendensen. For litteratur er altid i rivende udvikling og man kan hurtigt som forfatter ende i klicheboden.

En del af mig kan ikke få hænderne ned efter at have læst bogen, men jeg synes dog at bogen har nogle store huller i forhold til fantasy genren og til YA. Aldrig har de to områder været større end de er nu, og det Trine May skriver om dem er forbavsende lidt. (Ja, hun synes at mene at YA måske bare er et nyt hipt udtryk for ungdomslitteratur.) Det er selvfølgelig helt sikkert ikke et område hun er så bekendt med, men så skulle bogen efter min mening ikke have haft så generelt en titel. Det er misvisende. Men det er jo i virkeligheden også hele årsagen til at YA er opstået - fordi den aldrig rigtig har fået plads blandt 'ungdomslitteraturen'.

Men hvis du skriver primært for børn og den generelle ungdomslitteratur - i realisme genren, så er den her bog noget for dig.




SHARE:

3 kommentarer

  1. Hej Karin,
    Tak for din anmeldelse. Den blev jeg glad for. Jeg plejer egentlig ikke at kommentere anmeldelser, men jeg vil godt lige forklare, hvorfor jeg ikke har så meget med i bogen om fantasy (jeg skriver nu på side 139-140, at fantasy-genren lever i bedste velgående, og at også sci-fi har vind i sejlene).
    Men jeg medgiver dig, at jeg ikke har givet disse genrer så stor analytisk opmærksomhed, som jeg har med fx multimodale fortællinger eller bøger, der har gang i nogle sproglige eksperimenter. Hele min bog er jo set i et didaktisk perspektiv, og derfor argumenterer jeg også allerede i indledningen for mine valg af litteratureksempler. Desuden skriver jeg også i indledningen, at alle de forfattere/værker, jeg nævner er dem, der har været udtryk for vor tids nybrud. Og ja, der kommer virkelig meget fantasy ud i disse år, men jeg ser dem ikke i så høj grad som udtryk for nybrud, som fx de multimodale fortællinger. Dog nævner jeg jo Skæbnemageren, som netop er nytænkende fantasy.
    Men hvis du har eksempler på anden nytænkende fantasy, der bryder med fantasytraditionerne, vil jeg da meget gerne høre om dem.
    Og igen: Tak for din interesse.
    Kh Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Trine,
      Tak for din besked. Den er jeg rigtig glad for. Jeg læste og forstod egentlig også dine begrundelser for ikke at have fantasy med, da jeg læste din bog. Det jeg egentlig opponerer imod er, at man i bogens titel forventer at få et fuldt overblik over moderne børne- og ungdomslitteratur og det mener jeg ikke at man får.
      Jeg synes personligt også, at der forligger en generel misforståelse når man mener at fantasy ikke er didaktisk. Og med hensyn til nytænkning så er jeg også helt personligt af den opfattelse at fantasy har udviklet sig meget mere end realismen indenfor de sidste år. Og at fantasy rummer større diversitet end nogen anden genre.
      Med hensyn til multimodale fortællinger så vil jeg anbefale dig at se nærmere på Spektrum serien – nærmere bestemt bind 3, skrevet af Nanna Foss.
      Jeg vil meget gerne komme med flere forslag til dig, og vil altid gerne tage en debat omkring fantasy, så hvis du skulle have lyst, er jeg til at fange mere uddybende på skrivepultenkh@gmail.com
      Med venlig hilsen
      Karin

      Slet
  2. Hej igen,
    Tak for din kommentar. Bare lige en korrektion: Jeg mener på ingen måde, at fantasy ikke kan være oplagt i en didaktisk sammenhæng. Faktisk har jeg skrevet en helt bog – en undervisningsbog – kun om fantasy. 'Fantastiske fortællinger' hedder den. Og jeg kender skam godt Spektrum-serien og som jurymedlem i Orla-priskomiteen ved jeg, at den har mange læsere. Jeg har bare truffet nogle andre valg i min nyeste bog, 'Ben i alle retninger'.
    Men igen: Jeg er rigtig glad for din anmeldelse.
    Kh Trine

    SvarSlet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig