fredag den 22. december 2017

En vidunderlig vinter i Mumleby





En vidunderlig vinter i Mumleby

Forfatter: Elvira Fragola
Serie: Standalone men indgår som en sæson bog i serien om Mumleby
Genre: Realisme
Målgruppe: Børn og børnede voksne
Udgiver: Turbine forlaget


Vera fra Anemonevej og Astrid fra Brombærstien er bedste venner. Sammen med Anker, Marvin og de andre børn fra Mumleby finder de på alverdens sjove ting. Om efteråret konkurrerer drengene og pigerne om at samle flest havtorn til syltetøjet til det årlige høstgilde, og om vinteren kælker de på Måneskraberen, bager læssevis af småkager til jul og laver nytårsløjer.


En vidunderlig vinter i Mumleby, er virkelig bare en bog efter mit hoved. Jeg har faktisk altid lidt drømt om at læse den her type bog - jeg ved ikke om det er fordi jeg har læst noget lignede i min barndom eller det har været et savn. Ja, og hvad er det her så for en type bog spørger du nok? Det er simpelthen den mest fortryllende skønne lille fortælling, der samtidig er fyldt med opskrifter på alt muligt - det er ligefra julehjerter, til småkager, til hvordan man får mest skum i sit bad. Og det er alt sammen krydret med forfatterens voldsomt fine tegninger.

Bogen er bare så fin fordi den bare er vildt hyggelig. Personerne i bogen laver en masse hyggelige sæsonbetonet aktiviteter, som gør at man komme i sæsonstemning - hvis man altså ikke allerede var det.








En vidunderlig vinter i Mumleby handler om en lille by ved navn Mumleby, og dets indbyggere. Elvira Fragola har skabt en af disse bøger for hver årstid og der er ikke nogen tvivl om at jeg vil dykke ned i de tre næste, når vi rammer en ny sæson. Det er virkelig også en bog jeg nemt kunne forstille mig at dele med min søn når han bliver ældre. Den vil være helt ideel til højtlæsning.

Vinterudgaven 'En vidunderlig vinter i Mumleby' handler i store træk om sæsonens store højtider. Der bliver selvfølgelig brugt mest plads på jul - hvilket gjorde den til helt perfekt julelæsning. Men sidst i bogen runder vi både nytår, hellige tre konger og fastelavn.

Der er i hvert fald masser af stemning, julehygge at få når man læser om Mumlebys traditioner og sæsonaktiviteter. Jeg glæder mig også helt vildt til at se hvad Elvira Fragola finder på af fantastiske og sjove påfund i de næste bøger.




SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig