tirsdag den 13. februar 2018

Genfærd





Genfærd

Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes
Genre: Realisme ...
Målgruppe: Unge
Udgiver: Forlaget Alvilda

Tak til Alvilda for anmeldereksemplaret

”Det er Kællingekløften,” siger Malik. I gamle dage kastede de ældste kvinder sig ud herfra, når de ikke længere følte, at de bidrog til samfundet. Deres selvmord var et offer, så deres børn kunne overleve. ”Da han siger selvmord, går der en bølge af ubehag igennem klassen. Men ingen siger noget. For ingen taler om det. Det er, som om Thorbjørn aldrig rigtig har eksisteret. "Hvordan kommer man videre, når ens bedste ven har taget sit eget liv?


Genfærd er indtil videre min mindst fortrukne bog af Nicole Boyle Rødtnes, hvis bøger jeg som regel altid, altid virkelig elsker. Men genfærd var lidt en skuffelse - for mig i hvert fald. Det er den helt sikkert ikke for mange andre, den er nemlig godt skrevet, og i bund og grund så læses den nok mere som en novelle end som en bog og jeg har det som bekendt sjældent godt i selskab med noveller.

Når historier er korte så er der som regel kun plads til små brudstykker og glimt og aldrig noget idybtgående og det var helt sikkert mit største problem her. Jeg følte aldrig en forbindelse til hovedpersonen eller den oplevelse hun havde. Slutningen regnede jeg ud langt tid før bogen sluttede, på trods af at slutningen er ment som en overraskelse. Det er også noget der er meget typisk for noveller, de skal gerne lige lave det der tvist til sidst, og det sidder jeg altid og ruller øjne af, for det føles som en alt for fast og stram form.

Så ja, jeg ender derfor på en middelmådig rating. Men jeg vil altså lige slå fast, at der overhovedet ikke er noget galt med bogen. Hverken det sproglige eller det tekniske, og faktisk er det her den type bog som skolerne vil elske. For der er masser at snakke om i forhold til bogen og bogen er kort nok til at de fleste elever kan komme igennem den. Det er lidt det jeg synes er ærgerlig faktisk, jeg kan nemlig selv huske hvordan det var at sidde og læse den her slags bøger i skolen - det føles dræbende og kedeligt. Ja, selv for mig der var læsehest. Så skoler en bøn, hellere alle andre af Nicole Boyle Rødtnes bøger, for der er stadig masser at snakke ud fra, særligt hendes andre realisme bøger, og de er bare meget mere spændende og nærværende.






SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig