søndag den 11. februar 2018

Tanker om 'Pseudonym'






Pseudonym
opdigtet navn som nogen, især en forfatter, bruger for at skjule sin identitet


Et pseudonym er lidt en sjov størrelse, synes jeg.

Nogle forfattere bruger det hvis de skrifter genre og måske skriver i en anden stil. Andre skriver måske sammen og har fundet et fælles navn, som f.eks. Lars Kepler eller A.J. Kazinski. Det blev i sin tid også brugt meget da det ikke var så normalt eller ligefrem velanset at kvinder udgav bøger, derfor hed Brontë søstrene også Currer, Ellis, og Acton Bell i stedet for deres rigtige navne.

Jane Austen brugte også pseudonym, det var dog mindre kønsdiskriminerende, da det var "A Lady." Men dog anonym. Og George Eliot står stadig på bøgerne på trods af at bøgerne er skrevet af Mary Anne Evans, der udtalte at hun brugte pseudonym fordi: to ensure that her works would be taken seriously.

Det skræmmende er lidt at man i dag stadig lidt føler at kvinder ikke er så gode sælgende forfattere som mænd, siden at nogle vælger at bruge deres initialer for så at skjule deres køn. Sådan var det især indenfor fantasy en overgang og da også årsagen til at der står J.K Rowling på bøgerne og ikke Joanne "Jo" Rowling.

Nu vi er ved Rowling så har hun siden hun afsluttede Harry Potter-bøgerne leget med tanken om at skrive under et pseudonym. Hvilket hun også endte med at gøre - det blev bare ret hurtigt afsløret hvem det i virkeligheden var. Hun skriver sin krimi-serie under navnet Robert Galbraith.

Men er det ikke lidt sjovt, at det med et pseudonym, pludselig er i orden, at opdigte en hel person. En person med en fortid, for det skal jo selvfølgelig være troværdigt. F.eks. står der om Robert Galbraith:




ROBERT GALBRAITH spent several years with the Royal Military Police before being attached to the SIB (Special Investigative Branch), the plainclothes branch of the RMP. He left the military in 2003 and has been working since then in the civilian security industry. The idea for Cormoran Strike grew directly out of his own experiences and those of his military friends who returned to the civilian world. “Robert Galbraith” is a pseudonym.

Teksten sluttede dog med informationen om at det er et pseudonym, men hvad betyder det så? Betyder det så at hele beskrivelsen er falsk, eller betyder det bare at det er navnet der er falsk? I det her tilfælde var det jo selvfølgelig det første der var tilfældet.

Jeg ved ikke med jer, men jeg bryder mig faktisk ikke rigtig om det der med at fiktionen trækkes ud over forfatteren også. Hvis det er en forfatter der ønsker at være anonym, synes jeg selvfølgelig det er noget andet. Og det kan der være mange gode grunde til. Men jeg synes det er direkte noget fis at skjule man er en kvindelig forfatter, fordi man som mandelig måske vil sælge mere. Er vi ikke snart ved at være ude over det? Det virker det ikke til, desværre. Kender I nogen mandelige forfattere der har brugt et kvindelig pseudonym? For jeg kan helt ærligt ikke komme i tanke om at have hørt om det. De findes da helt sikkert, men det er ikke lige noget man hører så meget om. Jo, Anna Ekberg er to mænd (og det gjorde de faktisk fordi de gik over og skrev bøger der handlede mere om forhold), men det synes jeg også lidt er noget pjat, at de ikke bare hedder A.J. Kazinski, lige som deres andre bøger, ja man kan argumenterer for at navnet er et brand på de bøger de laver, men altså J.K. Rowling er også et brand og hun kan godt skrive både fantasy børnelitteratur og voksen socialrealisme under det navn, hvorfor kan andre så ikke? (Ja, hun brugte Robert Galbraith, men det var fordi hun ønskede at prøve at udgive uden den hype der følger med hendes nu berømte navn)

Jeg forstår heller ikke helt hvorfor det skulle være nødvendigt at skrive under et nyt navn, bare fordi man skifter genre eller skrivestil. Eller hvorfor ægteparret Lars Kepler ikke sætter to navne på omslaget i stedet for ét. For mig som læser vil jeg påstå at det ikke gør nogen forskel. Jeg har dog hørt at det kan betyde noget for forfatterene. F.eks. fortæller A.J. Kazinski at de arbejder bedre sammen under det navn end de gjorde tidligere.

Eller er det i virkeligheden ved at blive et problem i dag, at skrive under sit eget navn, fordi man er så tilgængelig på sociale platforme? Er der i virkeligheden ikke et større behov for at have to identiteter fordi verden kun formår at få øje på den ene?

Ja, pseudonym er noget der efterlader mig forvirret -  jeg kan aldrig rigtig helt bliver klog på, hvad jeg synes om det. Har du en holdning til det? Har du selv overvejer at skrive under pseudonym?


SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig