torsdag den 15. marts 2018

The Little Book of Hygge






The Little Book of Hygge - The Danish Way to Live Well

Forfatter: Meik Wiking
Genre: Fagbog
Målgruppe: Voksne

Bogen fås nu på dansk hos Turbine, men jeg anmeldte og læste den her bog før Turbine udgav den

Denmark is often said to be the happiest country in the world. That's down to one thing: hygge.
'Hygge has been translated as everything from the art of creating intimacy to cosiness of the soul to taking pleasure from the presence of soothing things. My personal favourite is cocoa by candlelight...' You know hygge when you feel it. It is when you are cuddled up on a sofa with a loved one, or sharing comfort food with your closest friends. It is those crisp blue mornings when the light through your window is just right.


Hygge er blevet vanvittig populært internationalt. Der findes nu et hav af bøger om emnet og denne bog skulle efter sigende gå forrygende. Den har været sjov og interessant at læse som almindelig dansker og jeg blev faktisk lidt klogere på en generation. Ja, nemlig, en generation - eller en bestemt type mennesker. Ikke på hygge. Jeg er ret sikker på at vi alle kender hygge til hudløshed, da den jo i bund og grund er hvad vi gør den til. For mig beskrev den her bog en bestemt type hygge - ikke alle typer. Og der var som sådan ikke noget fakta der overraskede mig.

Det jeg tog med fra bogen var at jeg pludselig kunne se hvorfor nogle mennesker gør de ting de gør. De gør det for at sprede hygge. Jeg er måske lidt atypisk her, for jeg elsker masser af lys. Så jeg har oven belysning i mine rum og ikke de her små øer af lys som mange ynder. Jeg har aldrig helt forstået hvorfor - men det er da klart nu når bogen her skriver det - hygge! Det er for at skabe hygge. Derfor er der også så mange der går op i lamper og den rigtige belysning - en klub jeg ikke helt hører med til. Jeg tænder selv sjældent lys og til forskel for forfatteren (som troede stearinlys var det de fleste mennesker forbandt med hygge) så er jeg ikke overrasket over at det er varme drikke der vandt første pladsen. Det er som om man altid kan tilføje lidt hygge med noget varmt at drikke. En dosis varm kakao og hygge barometeret stiger.

Bogen er virkelig hyggelig at læse. Den er fyldt med en masse hyggelige billeder - og selvom jeg synes bogen viser hygge fra en lidt snæver side, så er det ikke desto mindre godt forklaret til dem der ikke helt ved hvad hygge går ud på.

Til sidst kan vi så lige kaste et blik på forfatterens efternavn - som næsten er så ærkedansk det kan være - især faktisk fordi det er stavet med W i stedet for et enkelt V. Det er bare et helt vildt hyggeligt efternavn at have sig.


SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig